خاموشی‌ها تا پایان شهریور خاتمه می‌یابد

سید علی اکبر صباغ، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سمنان گفت: مساله کمبود برق و خاموشی‌های برنامه‌ای، در صورتی که تامین گاز نیروگاه‌های حرارتی به خاطر فصل سرما دچار مشکل نشود، تا پایان شهریور حل می‌شود.

به گزارش ایرنا، سید علی اکبر صباغ روز سه‌شنبه در دومین نشست پیشگیری از وقوع جرم استان سمنان در سال ۱۴۰۰ در سالن شهدای هفتم تیر دادگستری کل استان سمنان ابراز داشت: تولید برق در استان بیشتر از مصرف است اما به دلیل اینکه کسری برق کشور در تمام استان‌ها تقسیم می‌شود، در استان سمنان نیز قطعی برق وجود دارد.

در شرایط عادی مصرف برق استان کمتر از ۵۰۰ مگاوات است و در اوج مصرف به ۶۷۰ مگاوات افزایش می‌یابد؛ در حالی که میزان تولید برق استان سمنان ۵۷۰ مگاوات است.
تولید برق استان‌ها به شبکه سراسری منتقل و نحوه تقسیم آن از مرکز کشور کنترل می‌شود و برق منطقه‌ای در موضوع قطعی برق در استان تصمیم‌گیرنده نیست.

همه استان‌ها مکلف هستند میزان کاهش مصرف ابلاغ شده را رعایت کنند در غیر این صورت شبکه برق سراسری کشور به مدت حداقل سه روز از کار می‌افتد و مشکلات وسیع‌تری ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ناترازی میزان تولید و مصرف برق در کشور، این الزام را ایجاد می‌کند که برق مشترکان به صورت برنامه‌ای مدیریت شود گفت: اولویت قطع برق به ترتیب با صنایع بزرگ، صنایع کوچک‌تر و در نهایت مشترکان خانگی است اما با وجود تلاش‌ها، گاهی اجبار برای قطع برق خانگی نیز به وجود می‌آید.

نقص شبکه برق در استان وجود ندارد و تمام نیروگاه‌های حراراتی با همه ظرفیت فعال هستند.

میزان افزایش مصرف پیش‌بینی شده پنج مگاوات بود در حالی که مصرف برق تا ۲۰ مگاوات افزایش یافت.

امسال گرمای زودرس هوا و کاهش بارندگی، ذخایر آبی استان را کاهش داد و میزان تولید برق گرمابی استان را از بیش از هفت هزار مگاوات به کمتر از سه مگاوات رساند.

برای حل مشکل کسری برق کشور، کاهش مصرف کافی نیست بلکه افزایش تولید نیز باید در کنار آن اتفاق بیفتد.
در بیشتر مواقع خاموشی‌ها مطابق برنامه اعلام شده اعمال می‌شود و تنها مواقعی که به دلیل افزایش فرکانس شبکه نیاز به قطع اضطراری برق باشد، خاموشی خارج از برنامه اتفاق می‌افتد.