خرید عید و خطر شکل‌گیری موج جدید کرونا

دکتر سیدسعید کسائیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از مرگ چهار کرونایی دیگر در مناطق تحت پوشش این دانشگاه خبر داد و ضمن هشدار در خصوص افزایش رفت‌وآمدها و اجتماعات در روزهای منتهی با نوروز، گفت: ازدحام افراد در بازار و خریدهای نوروزی ممکن است به ایجاد یک پیک دیگر بی‌انجامد.

دکتر سیدسعید کسائیان در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آخرین شمار موارد بستری در شهرستان‌های شش‌گانه تحت پوشش این دانشگاه اظهار کرد: در حال حاضر شمار موارد بستری در بیمارستان‌های وابسته به این دانشگاه به ۹۱ نفر رسیده است .

وی از وجود ۳۵ بیمار بدحال در در بخش مراقبت‌های ویژه یا “آی سی یو”های این دانشگاه خبر داد و افزود: همکاری مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کنترل بیماری کمک شایانی می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان از روزهای پیش رو و خصوصا دو هفته آتی به عنوان یک خطر بالقوه نام برد و اضافه کرد: رسم و رسوم مربوط به خرید عید در دو هفته پیش رو می تواند به افزایش بیماران و حتی شکل‌گیری یک پیک دیگر بیانجامد.

وی با بیان اینکه ما با یک بیماری ناشناخته روبرو هستیم ادامه داد: انتظار می‌رود که در این هفته مردم مراقبت ویژه‌ای داشته و با رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن همکاران ما را یاری برسانند.

کسائیان با گلایه از عدم توجه برخی از افراد به واکسیناسیون گفت: متاسفانه در یکی از شهرستان‌های تحت پوشش این دانشگاه ۱۲ درصد مردم دز اول واکسن را دریافت نکردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با انتقاد از برخی عادی‌انگاری‌ها گفت: پیک امروز بیماری نتیجه عادی‌انگاری‌های گذشته است و لذا عدم رعایت پروتکل‌ها و عادی‌انگاری می‌تواند به موج دیگری از این بیماری منجر شود.

پوشش واکسیناسیون دز نخست در جمعیت بالای ۵ سال به ۸۶، دز دوم به ۷۹ و دز سوم کودکان ۵ تا ۱۲ سال نیز به ۲۲درصد رسیده است.

آخرین آمار مبتلایان کرونا در سمنان

دبیر ستاد استانی و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز از بستری شدن ۱۰ بیمار جدید مثبت با تشخیص قطعی ابتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بستری شدند.

دکتر کامران قدس بااشاره به آخرین آمار شیوع بیماری کرونا ویروس اظهار کرد: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون ۵۹ و ۶۲۰مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

وی تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته و از ۱۱ لغایت ۱۲ اسفند ماه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید-۱۹ در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند و به این ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به ۱۱ هزار و ۶۴۵ نفر رسیده است.

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا اضافه کرد: علاوه بر این ۴۷ هزار و ۹۷۵ بیمار نیز به صورت سرپایی در شهرستان های تحت پوشش این دانشگاه شناسایی شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: خوشبختانه کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید۱۹ از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه به ۱۰ هزار و ۴۰۹نفر رسید.