سنگ تمام سمنانی‌ها برای حکیم نظامی

فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگ‌دوستان استان سمنان با پیش‌بینی ۱۴ ویژه‌نامه بزرگداشت نظامی گنجوی در شهرهای مختلف این استان برای این حکیم و ادیب بلندآوازه ایرانی سنگ تمام گذاشتند.

فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، از برگزاری بیش از ۱۴ ویژه برنامه‌ بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در این استان در ایام منتهی به روز بزرگداشت نظامی خبر داد و اظهار کرد: هدف از برگزاری این برنامه‌ها علاوه بر گرامی داشت این شاعر بزرگ پارسی‌گوی و معرفی بیشتر وی به جامعه، ایجاد نشاط اجتماعی با برگزاری برنامه و جشنواره‌ها، کشف استعداد و پرورش توانمندی‌های نوجوانان و جوانان با برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های ادبی و هنری، آشنایی و حفظ اصالت فرهنگ ایرانی است.

در قالب برنامه‌های ملی بزرگداشت شاعر بلندآوازه پارسی، حکیم نظامی گنجوی، ویژه برنامه‌های گوناگون فرهنگی و هنری در استان سمنان از سوی این اداره کل برگزار می‌شود.

یکی از برنامه‌های شاخص در این خصوص توسط انجمن اهل قلم سمنان ۲۱ اسفند همزمان روز ملی بزرگداشت حکیم نظامی در تالار شهر با حضور اصحاب فرهنگ و ادب و برنامه دیگری با همکاری انجمن های فرهنگی و ادبی سمنان برگزار خواهد شد.

در هر شهرستان نیز یک برنامه در خصوص نظامی با کمک انجمن اهل قلم و شعر و ادب و در مجموع هفت برنامه در سایر شهرستان های استان سمنان برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، همچنین برگزاری شب‌های نظامی خوانی، معرفی داستان‌ها و حکایت‌های حکیم نظامی از جمله لیلی و مجنون، خسرو و شیرین و … در فضای مجازی، برگزاری مسابقه مشاعره با موضوع اشعار نظامی گنجوی، طراحی پوستر ویژه بزرگداشت نظامی گنجوی توسط این اداره کل، رونمایی و نقد و بررسی کتاب، برگزاری شب های شعر در مرکز استان و شهرستانها و نشر محتوا در فضای مجازی پیرامون معرفی این شاعر بزرگ ایرانی و پارسی سرا را از دیگر برنامه های بزرگداشت نظامی گنجوی در استان سمنان برشمرد.

جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی در سده ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی شناخته شده‌ است.

نظامی در زمرهٔ گویندگان توانای شعر پارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوهٔ او بر شعر پارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکارا پیداست.

نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش شامل علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی از شعر او به روشنی دانسته می‌شود.

آرامگاه نظامی گنجوی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد.

بیست و یکم اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی نام گرفته است.