دانشگاه‌ها در انتظار واکسیناسیون

زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که سال تحصیلی جدید با حضور دانشجویان شروع می‌شود. در حالی که اولویت‌ها برای واکسینه کردن دانشجویان مشخص نشده و این موضوع سوالات و دل نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، جدایی دانشجویان و کلاس های درس در حالی سومین ترم تحصیلی را هم پشت سر می گذارد که اما و اگرها برای بازگشایی کلاس های درس در مهرماه به گوش می رسد. در همین زمینه علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به تازگی اعلام کرد که مدارس و دانشگاه ها از اول مهر بازگشایی و معلمان و استادان دانشگاه ها در مردادماه واکسینه می شوند تا امکان حضور در کلاس های درس برای آنها فراهم شود.

از سوی دیگر، مسأله واکسینه کردن دانشجویان هم این روزها تبدیل به یکی از نگرانی ها و دغدغه های آنها و خانواده ها شده است؛ چرا که اگر قرار بر بازگشایی دانشگاه ها باشد، دانشجویان هم مانند سایر اقشار در معرض ابتلا به این ویروس قرار می گیرند. دانشجویی که سه ترم تحصیلی را در منزل سپری کرده و از ابتلا به کرونا در امان مانده است، بیم آن می رود با ورود به دانشگاه این ویروس منحوس گریبانگیرش شود.

پاسخ وزارت علوم به واکسینه کردن دانشجویان

پیگیری های خبرنگار ایرنا از منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حاکی از آن است که اولویت واکسینه شدن دانشجویان را ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین می کند.

همچنین مجتبی صدیقی، رییس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم هم به ایرنا اعلام کرد که برنامه خاصی فعلاً پیش بینی نشده است و ابراز امیدواری کرد که برنامه واکسیناسیون به گونه ای پیش رود که بخشی از دانشجویان هم مشمول شوند.

درخواست دانشگاه ها برای واکسیناسیون

روسای ۲ دانشگاه کشور که شعبات متعددی دارند، تاکنون با ارسال نامه هایی، خواستار واکسینه کردن دانشجویان شده اند.

در این زمینه، حسین خنیفر، رییس دانشگاه فرهنگیان با ارسال نامه‌ای به محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت زیست شبانه روزی و تاثیرگذاری آموزش‌های حضوری در نظام تربیت معلم و نیاز به بازگشایی پردیس‌ها و مراکز در گستره ملی، خواست تا با هماهنگی لازم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون دانشجو معلمان، استادان و کارکنان را مورد توجه قرار دهد.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز در نامه‌ای به سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آسیب‌های آموزش‌های غیرحضوری در عرصه تعلیم و تربیت و نظر به تمهید شرایط حضور حداقلی دانشجو معلمان و الزام به زیست شبانه روزی آنان، خواست تا دانشجومعلمان، استادان و کارکنان این دانشگاه در اولویت دریافت واکسن کووید ۱۹ قرار گیرند.

ابراهیم صالحی عمران، رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در نامه ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت نوشته است: بیش از ۷۰ درصد دروس دوره ۲ ساله کاردانی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای، عملی و کارگاهی برگزار می شود و حضور در کلاس‌های مهارت‌محور گاهی تا هشت ساعت برای این دسته از دانشجویان الزامی است.

در شرایط کنونی کشور، آموزش‌های مجازی به تنهایی امکان پوشش این دروس کارگاهی را ندارد. با توجه به دوره کوتاه مدت تحصیلی (۲ ساله) عملاً دانشجویان این دانشگاه از امکان سه ترم حضور مستمر در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها محروم شده‌اند که آسیبی جدی خواهد بود. در همین راستا از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست شد دانشجویان این دانشگاه، اعضای هیأت علمی، کادر آموزشی و کارکنان اداری مرتبط با خدمات ضروری به دانشجویان در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند تا در کوتاه‌ترین زمان و با برگزاری دوره‌های فشرده آموزشی بتوانند بر این معضل فائق آمده و با برنامه‌ریزی خلأ موجود را جبران کنند.

به گزارش ایرنا، قشر دانشجویی کشور که احتمال دارد با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا به دانشگاه ها بازگردند جمعیتی حدود سه میلیون نفر را تشکیل می دهند، شمار قابل توجهی که به توصیه ها در خصوص اولویت دادن به آنها، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه ها برای واکسینه کردن وجاهت می‌بخشد.