دخالت مسائل سیاسی و انتخاباتی در موضوع حذف یارانه پردرآمدها

در بیستمین شماره از ستون «از مردم برای مردم» ضمن طرح موضوع بلااستفاده ماندن چاه نفت خوریان، بار دیگر به موضوع حذف یارانه پردرآمدها پرداخته‌ایم. شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

چنان‌که مستحضرید، در سال ۱۳۰۴، با تشکیل شرکت نفت خوریان با عضویت ایران و روسیه، کار حفاری در این منطقه آغاز شد و دو سال بعد، در این منطقه به نفت رسیدند؛ اما در سال ۱۳۰۸ به دلیل برخی اختلافات، ادامه روند استخراج نفت متوقف شد و تا کنون نیز متوقف مانده است. با توجه به این که احتمالا سرمایه‌ای عظیم دردل کویر خوریان بلااستفاده باقی مانده است، چرا اقدامی صورت نمی‌گیرد تا این پرونده بازگشایی شود و مطالعات به‌روزی در خصوص ذخیره نفت چاه واقع در منطقه صورت بگیرد؟ ضمن آن که با توجه به این که دستورات نخستین برای بهره‌برداری از چاه مذکور نخستین‌بار توسط ناصرالدین‌شاه صورت گرفته، افزون بر بهره‌های اقتصادی ناشی از استخراج نفت، این منطقه می‌تواند به یک منطقه گردشگری تبدیل شود.
– از سال‌ها پیش، سخنان متفاوت و گاه متضادی درباره منطقه خوریان و نفت موجود در این منطقه گفته می‌شود. من در حال حاضر نمی‌توانم درباره جزئیات این مسأله، دیدگاه‌های کارشناسی در این خصوص و سنجش صحت این دیدگاه‌ها اظهارنظر کنم اما پرسش شما سبب شد که من پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار دهم. من از طریق وزارتخانه و کمیسیون مربوطه در مجلس، جزئیات موضوع چاه نفت خوریان را دنبال خواهم کرد؛ چراکه پیگیری‌های بعدی منوط به در اختیار بودن اطلاعات کافی و کارشناسی‌شده است.

برخی از نمایندگان مجلس نسبت به مخفی‌کاری دولت در پروسه حذف یارانه‌ها انتقاد دارند؛ اولا حذف یارانه پردرآمدها در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ و ثانیا پروسه حذف یارانه پردرآمدها از سوی دولت را چقدر شفاف می‌دانید؟
– مطابق مصوبه مجلس نهم، دولت باید ۲۴ میلیون‌نفر از دریافت‌کنندگان یارانه را حذف می‌کرد؛ حتی در آن مصوبه عنوان شده بود که عدم توجه به این امر، به نوعی جرم تلقی می‌شود. اجرای این مصوبه، دشوار بود و طبعا مصوباتی از این دست و با این لحن می‌تواند برای کشور از جهاتی مشکل‌ساز باشد. هرچند این مصوبه در مجلس دهم تعدیل شد اما حقیقت آن است که متأسفانه، چه در مطرح شدن موضوع یارانه‌ها و چه در حذف یارانه‌ها، بی‌تردید مسائل انتخاباتی و سیاسی دخیل بوده است و این امر، تصمیم‌گیری‌های اقتصادی را قدری دچار چالش می‌کند.
این موضوع (اختلاط تصمیمات سیاسی و اقتصادی) متأسفانه در دولت‌های مختلف وجود داشته و به نظر می‌رسد که در این دولت نیز وجود دارد.
من پیش‌تر در حضور وزیر کار پیشنهاد دادم که برای حل مشکلات در این حوزه، ۲۰ تا ۳۰ میلیون‌نفر از افرادی که مستحق دریافت یارانه هستند شناسایی شوند و حتی یارانه مناسب‌تری به این دسته از افراد تعلق بگیرد. بر این اساس افراد دیگری که مایل به دریافت یارانه هستند، می‌توانند درخواست خود را با این مقدمه که اجازه بررسی دارایی‌های آن‌ها وجود داشته باشد، اعلام کنند و مطابق با نتیجه بررسی دارایی‌ها، مشخص شود که این افراد مجاز به دریافت یارانه هستند یا خیر.
اگر این اقدام انجام شود، موضوع یارانه‌ها در مدت‌زمان کوتاه‌تر و به صورت مطلوب‌تری سامان خواهد یافت؛ البته قاعدتا به دلیل آن که ممکن است دولت میل داشته باشد که تنشی در فضای انتخاباتی ایجاد نشود، این کار پس از انتخابات ریاست جمهوری به انجام می‌رسد. با همه این تفاسیر امیدوارم، وضعیت پرداخت یارانه‌ها در سال ۹۶، روشن‌تر و شفاف‌تر باشد.

در صورت تمایل، آخرین اقدامات و پیگیری‌های خود را با شهروندان به اشتراک بگذارید.
– در هفته گذشته ما افزون بر حضور در صبحگاه مشترک نیروی انتظامی، دیداری با فرماندهی نیروی انتظامی استان و همکارانشان داشتیم و تأکید کردیم که نیروی انتظامی استان به خوبی موفق به حفظ امنیت استان شده است. در این هفته همچنین کودکانی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اتفاق مربیانشان در دفتر ما حاضر شدند و صحبت‌های بسیار زیبایی داشتند که بخشی از آن از صداوسیما پخش شد.
ما در هفته گذشته به عیادت کودکان بیمار نیز رفتیم. امروز(یکشنبه) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکزی گشایش یافت که آموزش‌هایی را به کودکانی که نیازهای ویژه‌ای دارند، ارائه می‌کند و ما در مراسم افتتاحیه این مرکز نیز حضور یافتیم.
همچنین از آن‌جا که شهروندان شریف و زحمتکش محلات از ایستگاه پلیس برخوردارند نبودند، با همراهی فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان و فرماندار شهرستان سمنان در محل حضور پیدا کردیم و جانمایی یک ایستگاه پلیس در محلات به انجام رسید که این ایستگاه ظرف چند روز آتی، راه‌اندازی خواهد شد.
ما نشستی نیز با اعضای بنیاد توسعه آموزش عالی استان داشتیم و عملکرد این بنیاد در این نشست مرور شد. افزون بر این، به اتفاق جمعی از مسئولان بازدیدی از بیمارستان نیمه‌ساختی در مهدیشهر داشتیم و امید می‌رود کار احداث این بیمارستان در سال جاری به سرانجامی برسد.
اما فارغ از این پیگیری‌ها و نشست‌ها، رایزنی‌هایی با برخی از وزرا صورت گرفته و زمینه حضور آن‌ها در حوزه انتخابیه به منظور بررسی روند اجرای برخی از پروژه‌ها و یا نشست مشترک ما با وزرای مربوطه فراهم شده است.
در پایان لازم به ذکر است که دفتر نمایندگی در سرخه نیز در هفته آتی گشایش خواهد یافت.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان