دریاچه ارومیه احیا شدنی نیست/هزینه برای احیای دریاچه ارومیه بی‌فایده است

چهره ماندگار جغرافیای ایران گفت: هزینه برای احیای دریاچه ارومیه بی‌فایده بوده و به جایی نمی‌رسد؛ چراکه برگشتن این دریاچه به حالت سابق آن ناممکن است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، پرویز کردوانی عصر امروز در جمع خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: هر چند سال یک‌بار سطح آب دریای خزر به‌طور طبیعی پایین آمده و بعد از چند سال دوباره به سطح اولیه خود بازمی‌گردد و این مهم موضوعی دوره‌ای و طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه سالانه هزاران مترمکعب آب از دریای خزر سرریز می‌شود عنوان کرد: برخی اظهارات مبنی بر خشک شدن دریای خزر بر اثر انتقال آب آن، بی‌اساس بوده و پایه و مبنای درست علمی ندارد.

پدر علم کویرشناسی ایران با اشاره به اینکه باید نظرات کارشناسی با بررسی بوده و از سوی کارشناسان مرتبط ارائه شود عنوان کرد: نظرات غیر کارشناسانه برخی افراد بوده که وضعیت منابع آبی کشور را به این شرایط رسانده و نظرات برخی غیر کارشناسانه افراد سبب از بین رفتن جنگل‌ها و ایجاد تنش آبی در کشور شده است.

کردوانی وی با سیاسی خواندن مخالفت برخی افراد با طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران گفت: امروز هیچ راهی به‌جز انتقال آب دریای خزر به استان سمنان برای تأمین نیازهای آبی این استان وجود ندارد.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر تخریب محیط زیست با اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران گفت: برخلاف ادعای برخی افراد، اجرای این طرح مضرات زیست محیطی چندانی نیز ندارد.

چهره ماندگار کشور با اشاره به استفاده کشور ارمنستان از آب دریای خزر برای بخش کشاورزی خود در منطقه داغستان افزود: حال سؤال اینجاست که چرا ایران نتواند از آب دریای خزر برای پایان دادن به بحران آب در برخی مناطق خود استفاده کند.

کردوانی فرضیه مرگ ماهیان دریای خزر بر اثر انتقال آب آن به فلات مرکزی ایران را نیز رد کرد و با بیان اینکه انتقال ۲۵۰ میلیون مترمکعبی آب از دریای خزر به کویر مرکزی ایران قابل قیاس با ورود میلیاردها مترمکعب آب به این دریا قابل قیاس نیست تصریح کرد: بخش زیادی از آب‌هایی که به خزر می‌ریزد سرریز و در برخی کشورهای مجاور رها می‌شود.

وی فرضیه شور شدن آب دریای خزر بر اثر انتقال و شیرین سازی آب آن را بی‌اساس خواند و با بیان اینکه شوری (سختی) آب خلیج فارس چهار برابر دریای خزر است و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آن را به داخل خاک‌های خود انتقال داده و از آن استفاده می‌کنند و برنامه انتقال آن به داخل کشور ما نیز وجود دارد خاطرنشان کرد: شوری آب دریای خزر به حدی پایین است که کشورهای ساحلی آن بدون شیرین کردن آب دریای خزر از آن در کشت برخی محصولات کشاورزی استفاده می‌کنند.

استاد برجسته دانشگاه‌های کشور با اشاره به اینکه املاح موجود در آب دریای خزر سبب افزایش کیفیت برخی محصولات کشاورزی نیز می‌شود؛ از برخی اظهارات مبنی بر دفن نمک حاصل از نمک‌زدایی آب دریای خزر انتقاد کرد و افزود: نمک حاصل از شیرین سازی آب دریای خزر یکی از مرغوب‌ترین نمک‌های دنیا بوده و می‌تواند در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

کردوانی با اشاره به اینکه طول فاز نخست خط انتقال آب دریای خزر به فلات مرکز ایران تنها ۱۶۰ کیلومتر است که کمترین آسیب زیست محیطی را در پی دارد خاطرنشان کرد: منتقدان چرا از خط انتقال آب ۷۴۰ کیلومتری خلیج فارس به مرکز کشور و شوری ۴٫۱ درصدی آب آن در برابر شوری تنها ۱٫۱ درصدی آب دریای خزر انتقاد نمی‌کنند؟ مگر در این مسیر بیش از ۷۰۰ کیلومتری هیچ درختی قطع نمی‌شود؟

وی سکوت برخی منتقدان انتقال آب دریای خزر را در برابر اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس به مرکز کشور شاهد مدعای خود مبنی بر سیاسی بودن مخالفت برای اجرای طرح انتقال آب خزر به مرکز کشور عنوان و تصریح کرد: باید از این کارشناسان پرسید چگونه است که هیچ انتقادی به انتقال آب خلیج فارس به مرکز کشور وارد نمی‌کنید؛ اما برای اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به مرکز کشور هیاهوی رسانه‌ای به راه می‌اندازید؟

دریاچه ارومیه احیا شدنی نیست/چاه‌های آب بی‌شمار، آب ورودی به دریاچه ارومیه را می‌بلعد

چهره ماندگار کشور با اشاره به اجرای طرح‌های متعدد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: همین کارشناسی‌های غیر کارشناسی موجبات خشک شدن بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور را پدید آورده است.

کردوانی با اشاره به اینکه امروز دریاچه ارومیه به بیماری و مرضی مبتلا شده که درمان آن به این سادگی‌ها نیست؛ حفر چاه‌های بی‌شمار آب در اطراف این دریاچه را از مهم‌ترین عوامل حال و روز کنونی این دریاچه عنوان و بیان کرد: چاه‌های آب بی‌شمار، آب ورودی به دریاچه ارومیه را می‌بلعد و سبب فرو رفتن همه آب‌های سرازیر شده به این دریاچه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به همین دلیل سطح آب دریاچه ارومیه تغییر چندانی نمی‌کند گفت: هزینه برای احیای دریاچه ارومیه بی‌فایده بوده و به جایی نمی‌رسد؛ چراکه برگشتن این دریاچه به حالت سابق آن ناممکن است.

پدر علم کویر شناسی ایران با اشاره به اینکه به‌جز ارومیه دیگر دریاچه‌های کشور و تالاب‌های آن احیا شدنی است؛ احیای همه این منابع آبی را منوط وجود آب قابل اجرا دانست.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان