“واکسن آکسفورد” پیروز در نبرد با کرونا

در سراسر جهان دانشمندان در تلاش ساخت واکسن کرونا هستند. اکنون پژوهشگران دانشگاه آکسفورد با انتشار نتایج اولیه کارآزمایی بالینی اعلام کرده‌اند که واکسن تولیدی‌شان سیستم ایمنی را برای مقابله با کرونا تربیت و فعال می‌کند

.فهرست سازمان جهانی بهداشت در مورد پروژه‌های واکسن کرونا در جهان روز به روز طولانی‌تر می‌شود. اما به نظر می‌رسد که دانشگاه آکسفورد در مسیر ساخت واکسنی برای مقابله با کرونا گامی بزرگ پشت سر گذاشته باشد.

حاصل تحقیقات تاکنونی پژوهشگران دانشگاه آکسفورد دوشنبه ۳۰ تیر (۲۰ ژوئیه) در نشریه علمی “لنست” (The Lancet) منتشر شده است.پژوهشگران دانشگاه آکسفورد این واکسن را در همکاری با شرکت داروسازی آسترا زنکا (AstraZeneca) ساخته‌اند. به گفته آنان، تزریق این واکسن تجربی در بین افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله واکنش ایمن‌سازی دوگانه به دنبال داشته است.این واکسن هم تولید پادتن‌های ویژه‌ در بدن را تقویت می‌کند و هم تولید “لنفوسیت تی” را. هر دوی این عوامل برای سیستم ایمنی بدن از اهمیت زیادی برخوردارند.

نخستین نتایج آزمایش‌های بالینی که روی ۱۰۷۷ فرد سالم انجام شده بود، هفته گذشته منتشر شد و خوش‌بینی و امید زیادی را در مورد موفقیت‌آمیز بودن این واکسن برانگیخت.حاصل تحقیقاتی که اکنون در نشریه “لنست” منتشر شده، نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن فرد ۵۶ روز پس از تزریق واکسن مقاوم بوده و می‌توان مدت مصونیت را با تزریق یک دوز دیگر افزایش داد. البته کارشناسان هنوز هم اطمینان کامل ندارند که آیا این واکسن (تحت نام ChAdOx1 nCov-19) بدن را به اندازه کافی در مقابل ویروس جدید کرونا ایمن می‌سازد یا نه.

از این رو، آزمایش‌های بالینی گسترده‌تری در سومین و آخرین مرحله از تست این واکسن آغاز شده که در آن هزاران فرد داوطلب در برزیل شرکت کرده‌اند.این واکسن بر اساس ویروس‌های تغییریافته خاصی ساخته شده که معمولا میمون‌ها به آن‌ها مبتلا می‌شوند.

سارا گیلبرت، از دانشگاه آکسفورد، با اشاره به این نکته می‌گوید: «هنوز باید کارهای بسیار زیادی انجام گیرد تا بتوانیم تأیید کنیم که واکسن ما برای مقابله و مهار پاندمی کرونا مؤثر است یا نه».به گفته پژوهشگران، تزریق این واکسن عوارضی جانبی چون خستگی، فرسودگی و همچنین سردرد به همراه داشته است، اما نه به حدی جدی.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت بریتانیا پیشاپیش ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را سفارش داده است.به موازات این موفقیت اولیه، پژوهشگران چینی نیز نتایج فاز دوم آزمایش‌های یک واکسن کرونا را که روی ۵۰۰ داوطلب تست شده بود، در نشریه “لنست” منتشر کرده‌اند.این واکسن نیز باعث تولید پادتن‌ها و همچنین “لنفوسیت تی” شده است. تب، خستگی و یا حس درد در نقطه‌ای که واکسن تزریق شده، از جمله عوارض جانبی بوده‌اند که محققان چینی آن‌ها را مشاهده کرده‌اند.طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر بیش از ۱۶۰ پروژه در راستای ساخت واکسنی برای مقابله با ویروس جدید کرونا در دست اجرا است. از این شمار ۲۳ واکسن مراحل پیشرفته‌تری را تجربه کرده و آزمایش‌های بالینی آن‌ها جریان دارد.