۵۰ واحد پلاسما برای درمان کرونا به مراکز درمانی سمنان ارسال شد

وحید بغدادی، مدیرکل انتقال خون استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: ۱۴۳ نفر از بهبود یافتگان کرونا تاکنون با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون در سمنان و شاهرود پلاسما اهدا کردند.

وی ادامه داد: در روش پلاسما درمانی بخشی از پلاسمای خون بهبود یافتگان قطعی از کرونا که سیستم ایمنی آنها توانسته بیماری را مهار کند به عنوان آنتی‌بادی‌های ضد کرونا در درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده می‌شود و انتظار می‌رود بهبودیافتگان کرونا با اهدای پلاسمای خون خود برای نجات جان همنوعان کمک کنند.

وی بیان کرد: سیستم ایمنی بدن بیمارانی که مبتلا به کرونا هستند در اوایل شروع بیماری فعال نشده و توانایی مبارزه با این ویروس را ندارند در این صورت پلاسما درمانی باعث کاهش مرگ و میر در این بیماران و کمک به بهبود وضعیت آنها می‌شود.
روش پلاسما درمانی از هفته گذشته در بیمارستان کوثر سمنان آغاز شده ‌و با این روش حال بیماران دریافت کننده پلاسما رو به بهبود بوده و در حال ترخیص هستند.
وی با اشاره به اهمیت بهره مندی تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به کرونا از روش پلاسما درمانی گفت: افرادی که بعد از ابتلا به بیماری کرونا سلامت خود را به دست آورده اند به شکرانه این نعمت و بازگشت به آغوش خانواده می‌توانند با اهدای بخشی از پلاسمای خون خود در مراکز انتقال خون استان سمنان به یاری بیماران نیازمند و بدحال بستری در مراکز درمانی بشتابند.
وی بیان کرد: افراد مبتلا به کرونا یک ماه پس از بهبودیافتن می‌توانند برای اهدای پلاسما به پایگاه‌های انتقال خون در شاهرود و سمنان مراجعه کنند.

بغدادی اظهار داشت: ۲ دستگاه پلاسما فرزیس در سمنان و ۲ دستگاه در شاهرود آماده دریافت پلاسما از بهبودیافتگان کرونا است و افراد بهبودیافته از کرونا متقاضی اهدای پلاسما در شهرستان‌های سرخه، مهدیشهر، دامغان، آرادان، میامی و گرمسار می‌توانند به این منظور به سمنان یا شاهرود مراجعه کنند.

انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی در زمینه فرهنگ‌سازی برای دعوت بهبودیافتگان کرونا به اهدای پلاسما بیش از پیش با اداره کل انتقال خون استان سمنان همراهی کنند.
وی با اشاره به اینکه ذخیره پلاسما با رعایت تمام اصول بهداشتی و ایمنی انجام می‌شود، بیان کرد: داوطلبان اهدای پلاسما، معاینه و مشاوره می شوند و پس از انجام برخی آزمایش‌ها در صورت دارا بودن شرایط لازم از آنان پلاسما دریافت می‌شود.

پلاسمای اهدا شده در دمای منفی ۲۵ درجه سانتیگراد تا ۲ سال قابلیت نگهداری دارد و افراد بهبودیافته از کرونا از سن ۱۸ تا ۶۰ سال می‌توانند برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

بهبود یافتگان کووید ۱۹ که حداقل یک ماه از بهبودی کامل آنان سپری شده باشد، در صورت داشتن شرایط عمومی اهدای‌خون می‌توانند با مراجعه به پایگاه انتقال خون امام رضا(ع) سمنان و پایگاه انتقال خون در شاهرود پلاسما اهدا کنند و در پویش شکرانه سلامت و یاری به بهبود مبتلایان به کرونا مشارکت کنند.