۱۴ گونه پستاندار و پرنده حیات وحش استان سمنان در خطر انقراض

بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۶ گونه پستاندار و هشت پرنده در حیات وحش استان بر اساس بررسی‌های انجام شده در معرض خطر انقراض قرار دارد.

بهرامعلی ظاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ابراز داشت: گورخرایرانی، یوزپلنگ ایرانی، پلنگ ایرانی، گربه شنی، گربه پالاس و گربه سیاه‌گوش، از جمله پستانداران حیات وحش استان سمنان در خطر انقراض است.

زاغ بور پرنده ای کویری و کمیاب در معرض خطر انقراض در حیات وحش استان سمنان است و از خانواده کلاغیان و تنها پرنده بوم‌زاد ایران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زاغ بور پرنده ای نخودی رنگ شبیه هدهد است. بومیان منطقه از آن با نام «احمق دوان» یاد می کنند. زاغ بور به محض احساس خطر، خود را به لنگ بودن می زند و با راه رفتن روی زمین دشمن را به دنبال خود می کشاند و وقتی مطمئن شد دیگر برای او خطری ندارد، به پرواز درمی آید.

هم اکنون جمعیت بسیار خوبی از زاغ بور در پارک ملی توران زندگی می کنند، اما به دلیل جست و خیز زیاد این پرنده به راحتی قابل دیدن نیست. بهترین زمان مشاهده زاغ بور در فصل تخم گذاری و اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه است.

معتقدیم همانگونه که در تمام دنیا حفاظت به تنهایی توسط دولت اتفاق نمی افتد، باید به مردم اعتماد کنیم و بخشی از بار حفاظت را به آنها واگذار کنیم و یکی از مهمترین رویکردهای سازمان در دولت سیزدهم توسعه مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست است.

به گزارش ایرنا، پارک‌، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده، مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی، از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

۲.۳ میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد.

۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند و این نشان از اهمیت استان در زیستگاه حیات وحش و در مقابل علاقه شکارچیان به این استان است و اتخاذ راهبردهای هوشمندانه و افزایش مشارکت مردمی برای حفاظت از محیط زیست امری اجتناب‌ناپذیر است.