آزادسازی سهام عدالت

در راستای خصوصی سازی شرکت های دولتی و کمک به اقشار کم درآمد جامعه در زمان دولت نهم طرح واگذاری سهام عدالت اجرایی شد . در این طرح یک سبد سهام متشکل از سهام ۶۰ شرکت دولتی به اقشار کم درآمد جامعه تعلق گرفت و در سال ۱۳۹۶ اولین سود این سهام به حساب سهامداران واریز شد .

تا سال ۹۸ امکان آزاد سازی یا خرید و فروش این سهام های عدالت وجود نداشت اما از امسال با موافقت رهبری این امکان برای سهامداران فراهم شده است . در حال حاضر دیگر امکان واگذاری سهام عدالت وجود ندارد اما با آزاد سازی سهام ها امکان خرید و فروش سهام های عدالت در بورس فراهم شده و علاقه مندان از این طریق می توانند سهام عدالت را از فروشندگان خریداری کنند .

روش های استفاده از سهام عدالت

همانطور که گفته شد با فراهم آمدن امکان آزاد سازی سهام عدالت ، دو امکان و انتخاب برای سهامداران در نظر گرفته شده است . اولین روش و امکان در نظر گرفته شده آن است که سهامداران دخل و تصرفی در سهام عدالت خود نداشته و سهامشان را آزاد نکنند . در این روش که روش مستقیم نامیده می شود شرکت های سرمایه گذاری استانی سود سهام سهامداران را در فواصل مشخص به حسابشان واریز می کنند . کسانی که به استفاده از این روش تمایل دارند لازم نیست کاری انجام دهند و این روش به صورت پیش فرض برای تمام سهامداران در نظر گرفته شده است .

دومین روشی که پیش روی سهامداران قرار دارد روش غیرمستقیم و در اصطلاح آزاد سازی سهام است . در این روش مالکیت و مدیریت سهام مستقیما در اختیار صاحب سهام قرار می گیرد و این اشخاص امکان نقل و انتقال سهام خود را پیدا می کنند . .

سرمایه گذران برای دریافت کد بورسی به غیر از سامانه سجام ( sejam.ir ) باید در یک کارگزاری هم ثبت نام کنند . ثبت نام در کارگزاری ها به صورت اینترنتی انجام می شود که بعد از تکمیل مراحل ثبت نام و دریافت کد پیگیری باید احراز هویت سجام انجام شود .