آیا حیوانات خانگی ناقل کرونا هستند؟ چطور از آنها مراقبت کنیم؟

پس از شیوع ویروس کرونا، یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده این است که آیا حیوانات خانگی نیز به این ویروس مبتلا خواهند شد و می‌توانند ناقل آن باشند؟ پس از این که نتیجه آزمایش تعدادی سگ و گربه مثبت اعلام شد، این نگرانی‌ها جدی‌تر شد.

ویروس کرونا از آن دسته ویروس‌هایی است که قابلیت انتقال بین انسان و حیوان را دارد. ظاهرا این ویروس در شهر نیویورک از یکی از افراد مبتلا به ۳ شیر و ۴ ببر منتقل شده است که نادیا، ببر ۴ ساله‌ای که در چند روز گذشته در صدر خبرها بوده نیز یکی از آن‌هاست. با وجود این که جواب آزمایش این حیوانات مثبت بوده است، اما باغ وحش محل نگه‌داری آن‌ها امید دارد همه آن‌ها کاملا بهبود بیابند.
طبق مطالعات انجام شده در چین، احتمالا گربه‌ها نسبت به سگ‌ها بیشتر مستعد دریافت ویروس کرونا هستند. در این تحقیق گربه‌های خانگی مبتلا به کووید-۱۹ که نمونه‌هایی از ویروس را در بینی خود داشتند در کنار گربه‌هایی که سالم بودند قرار داده شدند. مدتی بعد، محققان متوجه شدند که گربه‌های سالم نیز به این ویروس آلوده شده‌اند و احتمالا انتقال ویروس از طریق قطرات تنفسی صورت گرفته است. انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی دقیقا همان روش رایج انتقال آن در میان انسان‌هاست که عمدتا از طریق عطسه و سرفه فرد آلوده صورت می‌گیرد.

در تحقیق مشابهی سگ‌ها نیز مورد آزمایش قرار گرفتند و آن‌گونه که انتظار می‌رفت، مقاومت آن‌ها بیشتر بود و انتقال از یک سگ به سگ دیگر اتفاق نیفتاد. اما اگر نگران این مورد هستید که گربه خانگی شما عامل انتقال ویروس باشد، باید اعلام کنیم که تا زمان نگارش این مطلب هیچ مدرکی از پخش میزان کافی ویروس از سوی گربه برای آلوده کردن یک انسان یافت نشده است. البته توجه داشته باشید که به دلیل جدید و ناشناخته بودن ویروس کرونا، اطلاعات ما درباره این ویروس کامل نیست و ممکن است در آینده یافته‌های جدیدی کشف شوند که دانسته‌های فعلی را نقض کنند. بنابراین، احتیاط و رعایت موارد بهداشتی توصیه شده از سوی مراجع رسمی همچون سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس عاقلانه‌ترین کار ممکن است.

به دلیل تفاوت عمر ویروس کرونا روی سطوح مختلف، این احتمال وجود دارد که دوستان پشمالوی ما بدون ابتلا به ویروس، آن را در موهای خود حمل کنند. اما تا الان تحقیقات درباره دوام ویروس روی سطوح به مواردی مانند پلاستیک، مقوا و کارتن، فلز و کاغذ خلاصه می‌شود و تحقیقی بر روی موی بدن حیوانات انجام نشده است. با توجه به اعلام انجمن دامپزشکی آمریکا، معمولا بقا و گسترش ویروس از فردی به فرد دیگر از طریق سطوح دارای خلل و فرج مانند مو یا خز سخت‌تر است؛ زیرا احتمال گرفتار شدن ویروس در حفره‌های آن مواد بیشتر خواهد بود.
در پایان، ذکر این نکته لازم است که همان‌گونه که در این دوران از اعضای خانواده و عزیزان خود مراقبت می‌کنیم، نباید فراموش کنیم که حیوانات خانگی نیز در طول این بحران به حمایت و مراقبت نیاز دارند. رعایت نکات ایمنی همچون حفظ فاصله ضروری و استفاده از ابزارهای مراقبتی مانند ماسک در هنگام تماس با حیوانات موجب می‌شود علاوه بر سلامت خود، از سلامتی آن‌ها نیز مراقبت کنیم.