اجرای مرمت تابلوی نقاشی قهوه خانه ای موزه گرمابه پهنه سمنان

تابلوی نقاشی قهوه خانه ای موزه گرمابه پهنه سمنان برای مرمت و حفاظت به پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی کشور منتقل شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، راضیه طاهری مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت : این تابلو دارای تصاویری از واقعه کربلا و بهشت و دوزخ است که توسط فتح الله یراقچی در ابعاد ۲٫۹۰در۱٫۸۰ در دوره قاجار به تصویر درآمده و محل نگهداری و نمایش آن موزه پهنه سمنان بود.

وی افزود : این اثر ارزشمند به دلیل آسیب های مختلفی از جمله آلودگی های سطحی، اسیدی شدن و جمع شدن لایه کرباس، تغییر رنگ و تار شدن لایه ورنی، استفاده از مواد و وصالی نامناسب در مرمت‌‌های پیشین و … به آزمایشگاه و کارگاه نقاشی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی منتقل شد.

طاهری افزود:کار حفاظت و مرمت، مطالعه، مستندنگاری و آسیب شناسی این اثر توسط کارشناسان متخصص پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی در حال انجام است .

وی گفت: نقاشی قهوه خانه، نوعی نقاشی روایی رنگ روغنی با مضمون‌های رزمی، مذهبی و بزمی است که در دوران جنبش مشروطیت بر اساس سنت‌های هنر مردمی و دینی و با اثرپذیری از نقاشی طبیعت گرایانه مرسوم آن زمان، به دست هنرمندانی مکتب ندیده پدیدار شد و خاستگاه و زمینه ساز این هنر نقاشی، سنت کهن قصه خوانی و مرثیه سرائی و تعزیه خوانی در ایران است .

مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان افزود: نقاشی قهوه خانه را از لحاظ موضوع کلی آن می‌توان به دو دسته شامل نقاشی های مذهبی و نقاشی های غیر مذهبی تقسیم کرد و تابلوی نقاشی قهوه خانه ای موزه پهنه سمنان به دلیل به تصویر کشیدن مجموعه ای از چهره های پیشوایان و بزرگان دین و صحنه های واقعه کربلا و بهشت و دوزخ از نوع نقاشی مذهبی است.

گفتنی است ، موره گرمابه پهنه سمنان در خیابان امام خمینی، بازارپایین، تکیه پهنه واقع شده است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان