استقبال از بهار با آیین و سنت های کهن

در آستانه سال جدید، مردم سمنان با برگزاری آیین های استقبال از نوروز، این سنت کهن و شادی بخش را هر چه باشکوه تر برگزار می کنند.
به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری سمنان، سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان با بیان مطلب فوق افزود: همزمان با میلاد با سعادت امام محمد باقر(ع)، سمنان با اجرای برنامه ها شاد و کهن حال و هوای بهاری به خود خواهد گرفت.
عباس بابایی با بیان اینکه نوروزخوانی نوعی جشن و آگاه سازی مردم از فرا رسیدن بهار و نوروز باستانی ایران است افزود: این مراسم کهن، از دیرباز به عنوان یکی از آداب استقبال از نوروز در استان سمنان شناخته شده است وسازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان نیز در جهت زنده نگه داشتن فرهنگ اصیل این منطقه این برنامه را اجراء خواهد کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: آیین نوروز خوانی با استفاده از ظرفیت بومی به زبان سمنانی جمعه ۱۷ اسفند ماه ساعت ۱۵:۰۰ از میدان تاریخی ارگ آغاز و تا محوطه زیبای شورای اسلامی شهر با حضور اقشار مختلف مردم هر چه با شکوهتر اجراء خواهد شد .
بابایی در ادامه هدف از برگزاری آیین نوروزخوانی را اشاعه و احیاء فرهنگ بومی در میان نسل جوان، شناخت اشعار بومی، حفظ و شناساندن اصالت زبان و پوشش بومی، حفظ و صیانت از فرهنگ و هنر بومی عنوان کردو خاطر نشان کرد: اجرای سنت های کهن همراه با جشن و سرور در آستانه سال نو صحنه های زیبا و جذاب را در ذهن گردشگران و مردم بومی به یادگار می گذارد.
بابایی با بیان اینکه نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده ایران باستان بوده و برگزاری جشنواره استقبال از بهار نیز فرصت مغتنمی برای معرفی آداب‌ورسوم گذشتگان ما است.اظهار کرد: حفظ و پاسداری از میراث فرهنگی، احیا و ماندگاری سنت‌ها ، آئین‌های نوروزی سمنان ،ایجاد فضای شاد و مفرح برای شهروندان از جمله اهداف برگزاری این جشنواره ها می باشد.
سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان از برگزاری آیین سمنو پزان در جمعه ۱۷ اسفند ماه بعد از آیین نوروز خوانی در محوطه زیبا و تاریخی شورای اسلامی شهر سمنان خبر داد و تصریح کرد: درروزهای پایانی سال پخت سمنواز دیگر آیین‌های نوروزی در این استان است.
عباس بابایی با بیان اینکه سمنو یکی از سین های سفره هفت سین و نشانه حلاوت،سرزندگی و شیرینی است بیان کرد: آیین پخت سمنو در راستای آشنایی شهروندان با آداب و رسوم کهن و آشنایی با فرآیند پخت سمنو هر روزه برگزار می شود.
این مقام مسئول افزود: در حاشیه جشنواره سمنوپزان غرفه های صنایع دستی، غرفه های ویژه کودکان ،جشنواره هفت سین بهاری و جشنواره رنگ آمیزی تخم مرغ های هفت سین برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه هفت سین نوروز یکی از سنت های دیرینه پارسی است و این سنت از زمان باستان تا امروز همچنان جایگاه ویژه خود را نزد ایرانیان حفظ کرده است،گفت: نخستین جشنواره هفت سین بهاری در راستای ایجاد شور و نشاط بهاری و نمایش استعدادها و توانمندی های شهروندان برگزار می شود.
بابایی همچنین از برگزاری نخستین جشنواره رنگ آمیزی تخم مرغ های هفت سین در سمنان خبر داد و خاطر نشان کرد: این جشنواره شنبه ۱۸ اسفند ماه در محوطه شورای اسلامی شهر سمنان در راستای ارتقا روحیه شادابی، نشاط در جامعه ، مشارکت کودکان در درست کردن سفره هفت سین و رشد خلاقیت و مهارت های هنری این قشر تاثیرگذار جامعه و همچنین تحقق شعار سمنان شهر دوستدار کودک برپا می شود.