اصالت روستاهای استان سمنان با معماری متناسب حفظ شود

مهدی صمیمیان، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: بافت و اصالت روستاهای این استان باید با توجه به معماری و نشانه ها و نمادهای روستایی حفظ شود.

صمیمیان روز شنبه در گفت و گو باایرنا، ابراز داشت: در زمان صدور پروانه ها باید به حفظ بافت روستاها توجه شود و در این ارتباط دهیاران نقش مهمی دارند.

اکنون ایوان ها و برخی از نماها از خانه های روستایی حذف شده است و ضرورت دارد برای حفظ اصالت، هویت و فرهنگ روستا توجه به معماری خانه‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

معرفی برخی از روستاهای بکر و زیبای استان به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی به عنوان روستاهای هدف گردشگری نقشی مهم در حفظ بافت و بوم متناسب با اقلیم روستا دارد.

بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی روستایی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و بیش از ۴۰ روستای هدف گردشگری در استان وجود دارد.

مقاوم سازی خانه‌های روستایی از بسترهای لازم برای ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و توسعه پایدار این مناطق محسوب می شود که در این میان نظارت بر نوع معماری و ساخت و سازهای روستایی نقش مهمی در افزایش کیفیت سکونت‌گاه‌های محلی، جذب گردشگر و حفظ اصالت روستا دارد.

برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی استفاده از مصالح بومی، توجه به منظر روستا در طراحی نمای ساختمان و زیبایی آن‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به ارائه خدمات فنی و مهندسی در روستاهای استان سمنان به منظور رعایت اصول خانه‌سازی در روستاها، گفت: هدف اصلی از اجرای نظام فنی روستایی و دفاتر روستایی ترویج اصول ساختمان سازی و رشد آگاهی عمومی، استفاده صحیح از مصالح مقاوم و سازگار با منطقه ، بالا بردن کیفیت ساخت و سازهای روستایی و هدایت توسعه کالبدی روستاها است.

تاکنون تعداد ۳۲ هزار و ۲۷۹ فقره انواع خدمات فنی و مهندسی در روستاهای استان سمنان ارائه شده است.

بر اساس سرشماری نفوس ومسکن سال ۱۳۹۵ کشور ، از کل جمعیت بیش از ۷۰۲ هزار نفری استان سمنان ۴۵ هزار و ۸۱۶ خانوار روستایی با جمعیت ۱۴۱ هزار و ۸۵۸ نفر در ۵۴۹ روستا و آبادی استان زندگی می کنند و ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شوراهای اسلامی روستایی و ۸۸ درصد تحت پوشش دهیاری‌ها قراردارند. در استان سمنان شهرستان‌های میامی با ۸۸.۲۱ درصد و سمنان با ۵.۸ درصد روستانشینی بیشترین و کمترین ضریب روستانشینی را دارند.