اصلاح مصرف و نوع کشاورزی بهترین راه حفظ منابع آبی کنونی سمنان است

سمنان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان گفت: اصلاح الگوی کشت و استفاده از سامانه های نوین آبیاری نزدیک‌ترین مسیر برای حفظ منابع آبی کنونی استان در پرمصرف‌ترین بخش یعنی کشاورزی است.

اصلاح مصرف و نوع کشاورزی بهترین راه حفظ منابع آبی کنونی سمنان است
ایرج حیدریان در گفت وگو با ایرنا افزود: سالانه بیش از ۸۵۰ میلیون متر مکعب از طریق سفره های آب زیرزمینی و ۳۵۰ میلیون متر مکعب از طریق آب های سطحی برای استان سمنان تامین آب می شود که ۸۶ درصد از آن در بخش کشاورزی مصرف می شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی در چهار سال گذشته بیش از ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شد که این امر در کاهش هدررفت تاثیر شایانی داشته است.

وی ادامه داد: بحران آب تهدیدی اساسی برای افزایش خشکسالی و فرسایش باد است و باید با جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز از ادامه روند این پدیده شوم در استان جلوگیری کرد.

حیدریان تصریح کرد: با وجود مشکل کمبود آب در مناطق شرق استان سمنان، طرح انتقال آب از سرچشمه های قطری به شاهرود با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و اعتبار بیش از ۴۰ میلیارد تومان از سوی دستگاه قضایی استان گلستان متوقف شده است که درصدد رفع این مشکل هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان تصریح کرد: به طور تقریبی کمبود آب ۸۰ درصد از عرصه های طبیعی و نقاط شهری و روستایی این استان را تحت تاثیر قرار داده است و باید در درازمدت و میان مدت برای رفع این چالش اقدام کرد.

وی گفت: مخازن ذخیره آب استان سمنان با سالانه ۱۴۳ میلیون متر مکعب کسری مواجه است که باید برای رفع این چالش اقداماتی منسجم اتخاذ شود.

حیدریان گفت: انتقال آب از سد در حال ساخت نمرود به استان سمنان برای تامین آب آشامیدنی مردم شهرستان گرمسار به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امیدواریم با افزایش درآمدهای عمومی در دولت دوازدهم این میزان اعتبار تخصیص یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان ادامه داد: اکنون بحران کم‌آبی در بسیاری از مناطق کشور آغاز شده است و اگر در درازمدت برای رفع این چالش اقدام نشود، شاهد افزایش فرونشست زمین و تشدید کانون های فرسایش بادی خواهیم بود.

میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه روز و در استان سمنان ۱۶۰ لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
استان سمنان بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان