افزایش تاب‌آوری در قرنطینه خانگی با ورزش

شیوع کرونا مردم سمنان را همانند دیگر ایرانیان به قرنطینه خانگی کشانده است که ممکن است با عوارضی مانند کسالت، استرس و حتی افسردگی همراه باشد، ورزش در دوران قرنطینه خانگی علاوه بر ایجاد بستری برای حفظ سلامتی، افزایش تاب‌آوری در بین اعضای خانواده را به همراه دارد.

ورزش در روزهایی که مردم جامعه سبک زندگی جدید و ماندن در خانه را در زمان شیوع ویروس کرونا تجربه می‌کنند، فرصتی مناسب برای افزایش تاب‌آوری و کاهش مخاطرات بهداشت روانی در بین شهروندان است.

شیوع کرونا و سیر صعودی مبتلایان به این ویروس سبب تغییر در سبک زندگی بسیاری از افراد در اقصی نقاط کشور و استان سمنان شده که به دنبال این دگرگونی، تبعات مختلف در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی شکل گرفته است.

طبق آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، استان سمنان در شاخص نسبت مبتلایان به ویروس کرونا به کل جمعیت در رتبه اول کشور قرار دارد.

بیش ازیک ماه است که از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در سمنان می‌گذرد و بسیاری از ساکنان شهرها و روستاهای این استان در خانه‌ها ماندند تا زنجیره انتقال این ویروس هر چه سریع تر قطع شود؛ کسانی نیز هستند که با سهل‌انگاری تمام به هشدارها بی اعتنا بوده و هنوز قرنطینه خانگی را جدی نگرفته‌اند.

خانواده‌ ایرانی به خاطر بستر فرهنگی، اهل معاشرت و دارای کنش اجتماعی است، بنابراین قرنطینه خانگی در زمان شیوع کرونا به عنوان یک اختلال در کارکردهای خانواده‌ مشکل‌ساز می‌شود. این سبک زندگی جدید، اگرچه با تاثیرهای مثبتی نظیر کاهش تردد، رعایت بیش از پیش بهداشت فردی و اجتماعی و موارد مشابه همراه است، اما به لحاظ بهداشت روانی بسیاری از مردم استان سمنان را به مخاطره می‌اندازد.

به طور مسلم افزایش تاب‌آوری افراد در این زمان مقدمه‌ای برای گذر از بحران شیوع کرونا است.

یکی از شیوه‌ها برای کنترل استرس ناشی از بیماری کرونا و افزایش تاب آوری افراد به هنگام ماندن در خانه، تحرک جسمی است، تحرکی که این روزها از آن به عنوان ورزش خانگی یاد می‌شود.

از آنجایی که تمام اماکن ورزشی مانند باشگاه‌ها و استخرهای خصوصی تا ۱۵ فروردین و یا شاید تا زمان طولانی‌تری تعطیل شده، ورزش در خانه از مهمترین راهکارهای رفع تنش‌های عصبی در روزهای خانه‌نشینی است و در تقویت روحیه نشاط و شادابی در خانواده‌ها نقش مهمی دارد.

درست است که تحمل در خانه ماندن برای مدت زمان زیاد سخت است و باعث سررفتن حوصله اعضای خانواده می‌شود، اما می‌توان با فراهم کردن تفریحاتی در خانه از جمله ورزش دست جمعی اعضای خانواده در رفع این چالش اقدام کرد.

ورزش کردن دسته جمعی اعضای خانواده به صورت مستمر و با برنامه‌ریزی درست، سبب گرم‌تر شدن محفل خانواده‌ها، تقویت روحیه‌ و ارمغان‌آور شادی و جلوگیری از دل‌مردگی در بین تک تک اعضای خانه می‌شود.

شاید وقت‌های دیگر سال خانواده‌ها از این قضیه غافل بودند، اما اکنون فرصت مغتنمی برای ورزش دسته جمعی اعضای خانواده در خانه فراهم شده تا در کنار افزایش سلامت و تندرستی افراد، کاهش استرس‌های ناشی از بیماری کرونا و بالا رفتن تاب تحمل شرایط قرنطینه خانگی را به دنبال داشته باشد.

با لغو رقابت‌ها و نیز اردوهای تمرینی و آماده‌سازی تیم‌های ملی در رشته‌های مختلف، ورزشکاران و ملی‌پوشان استان سمنان نیز به پویش ورزش کردن در خانه پیوستند و با پخش فیلم‌هایی از تمرینات خود در منزل ولو با حداقل امکانات و تجهیزات ورزشی، به ترویج این مساله کوشیدند.

این ورزشکاران استان سمنان از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای دعوت شهروندان به ماندن در خانه و شکستن زنجیره کرونا استفاده کردند، فضایی که مربیان و کارشناسان ورزشی نیز می‌توانند با برگزاری کلاس‌های مجازی، تمرینات و حرکات صحیح ورزشی را به مردم آموزش دهند و آنان را به منظور حفظ سلامتی و افزایش تحمل فشارهای قرنطینه خانگی تشویق به ورزش کنند.