رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان از افزایش ۱۴ درصدی میزان بارندگی در استان سمنان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ایرج حیدریان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان گفت: تا ۱۶ اردیبهشت ماه سالجاری، میزان بارندگی در استان سمنان ۹۵٫۴ میلیمتر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته است، اما در مقایسه با میانگین بلندمدت، حدود ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های خوب و مطلوب در سال گذشته، تا پایان اسفند ماه سال گذشته، روان آب‌ها و آب‌های سطحی در استان سمنان حدود ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال۹۴، افزایش یافته است، اما نسبت به مدت بلندمدت، ۱۵ درصد کاهش نشان می‌دهد که در طول ماه های آینده، این کاهش جبران خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان اضافه کرد: کاهش آبدهی روان آب‌ها و جریان سطحی، در مناطق شرقی و غربی استان سمنان بیشتر است و انشاءالله تا پایان اردیبشهت و خرداد ماه سالجاری، شاهد افزایش چشمگیر میزان روان‌آب ها در این مناطق خواهیم بود و انشاءالله سالجاری، به جهت جریان‌های سطحی، سال خوبی را خواهیم داشت. همچنین میزان آبدهی چشمه‌ها در استان سمنان نسبت به سال گذشته حدود ۱۸ درصد افزایش یافته است، اما بازهم نسبت به درازمدت شاهد کاهش میزان آبدهی هستیم که انشاءالله تا پایان خرداد ماه، به وضعیت نرمال خواهد رسید.

وی همچنین از افزایش۴ درصدی آبدهی قنوات در استان سمنان خبر داد و گفت: در برخی از حوزه‌ها مانند درجزین مهدیشهر، گل رودبار دامغان و بیارجمند شاهرود میزان آبدهی قنات‌ها رشد چشمگیری داشته اما هنوز به وضعیت نرمال نرسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان تأکید کرد: با تلاش و همکاری و تعامل کشاورزان، استان سمنان در اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی در کشور حائز رتبه برتر و نمونه شده است، قطعاً با اجرای مطلوب این طرح و حفاظت همه جانبه از منابع آبی، انشاءالله شاهد احیاء منابع آب زیرزمینی استان سمنان باشیم.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان