انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران

نماینده مردم سمنان، مهدی‌‎شهر و سرخه در مجلس با بیان اینکه انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران ضروری است گفت: اصلاح نظام بانکی و افزایش ارائه تسهیلات کم‌بهره به بخش کشاورزی برای رونق تولید در دستور کار دولت قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، احمد همتی در همایش دستاوردهای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: با توجه به وجود آب‌وخاک حاصلخیز، حمایت از بخش کشاورزی در کشور یکی از مهم‌ترین و در دسترس‌ترین راه برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بخش کشاورزی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزود: در سازمان غذا و کشاورزی جهان جایگاه خوبی داریم و با استفاده از این نهاد و سایر نهادهای بین‌المللی می‌توانیم جهش‌های مثبتی در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌‎شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌ها و استعدادهای نیروهای انسانی متخصص و تحصیل‌کرده در عرصه کشاورزی خاطرنشان کرد: آمایش سرزمینی در چند سال اخیر به‌طورجدی در کشور اجراشده و با توجه به آن می‌توانیم برنامه‌ریزی دقیق‌تری در حوزه دامپروری، شیلات و تولیدات دیگر در این حوزه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه گندم یک محصول استراتژیکی است تصریح کرد: تولید محصولات استراتژیکی را باید به حد خودکفایی رساند و میزان مصرف آب در تولید این محصولات را نادیده بگیریم.

همتی با اشاره به وجود بحران کم‌آبی در کشور افزود: برای تولید محصولات غیراستراتژیکی در ایران بر روی محصولاتی که برای رشد و پرورش نیازمند به آب کمتری هستند هدف‌گذاری کنید.

وی با اشاره به اجرای طرح سیستم آبیاری نوین در کشور اذعان کرد: در سه سال گذشته در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور سیستم آبیاری نوین اجراشده است و در استان سمنان نیز با اجرای این طرح در ۱۲ هزار هکتار در سال جدید گام‌های مؤثری در راستای بهبود مشرف آب برداشته می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌‎شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهایی که با بحران کم‌آبی مواجه نیستند در استفاده از تکنولوژی در سیستم آبیاری نوین در مراتب بالاتری قرار دارند یادآور شد: کشورهایی که با بحران کم‌آبی مواجه هستند باید برای دستیابی به این تکنولوژی‌ها تلاش کنند و امروز ایران برای ارائه تکنولوژی‌های فراتر هدف گزاری کرده است.

وی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی افزود: بخش کشاورزی در اقتصاد کشور بسیار مؤثر است و این در حالی است که سهم این بخش از تسهیلات بانکی ناچیز است.

همتی با اشاره به نقش ۲۵ درصدی بخش کشاورزی در اقتصاد کشور افزود: هفت درصد از تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی تعلق‌گرفته است و این در حالی است که به ۱۵ درصد از تسهیلات بانکی به صادرات غیرنفتی تعلق‌گرفته است.

وی با تأکید بر تشکیل تعاونی‌ها در بخش کشاورزی افزود: کسانی که قدرت مدیریت دارند نسبت به تشکیل تعاونی‌ها اقدام کنند تا دلال‌ها از چرخه تولید حذف شوند و تمام سود حاصل از فروش محصولات در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌‎شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت مطلوب دریای خزر در تأمین منابع آبی افزود: با استفاده بهینه و علمی و کارشناسی از آب دریاهای شما و جنوب کشور باید بتوانیم از این منابع آبی بهره‌گیری کنیم.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان