اهدافی که جشنواره‌ها را مهمان شهر می‌کند

جشنواره یا همان جشن گرفتن با اهداف و بهانه‌های مختلف و متفاوتی برگزار می‌شود. جشنواره‌ها با آئین و سنن مکان برگزاری قرابت معنایی دارد. جشنواره‌ها با اهدافی همچون ایجاد اتحاد و همدلی بیشتر و نیز ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین شهروندان برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر در سمنان و شهرهای نزدیک جشنواره‌های متعددی برگزار شده که با توجه به اهمیت حوزه

گردشگری و عدم معرفی در خور استان سمنان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری و پتانسیل‌های بالای جاذبه‌های گردشگری و توریستی، این جشنواره‌ها تا حدودی توانسته‌است که با ایجاد شور و نشاط کمکی نیز به معرفی برخی از جاذبه‌های گردشگری،آداب و رسوم و نیز سوغات این شهر داشته‌باشد. با توجه به این‌که جمعه گذشته دومین جشنواره «ونگون» با استقبال خوبی مواجه شد و به زودی دو جشنواره دیگر در سمنان و مهدیشهر برگزار خواهدشد، اطلاعاتی از این جشنواره‌ها در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار می‌دهیم.

نخستین جشنواره عرق نعنا سمنان
زمان برگزاری جشنواره عرق نعنا به علت عدم همزمانی با جشنواره ونگن به ۱۲ شهریور تغییر یافت.
برگزارکننده این جشنواره هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی عرق نعنا سمنان به عنوان یکی از سنت‌های قدیمی سمنان عنوان کرد و گفت: نعنا یکی از محصولات باغی سمنان است و عرق نعنا نیز از سوغاتی‌های شهر سمنان محسوب می‌شود.
ملیحه صیادطوری در خصوص چگونگی ثبت‌نام و حضور در جشنواره گفت: افرادی که می‌خواهند در این جشنواره حضور داشته‌باشند برای تهیه غرفه صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۲ به اتاق انجمن حافظان قومس در خانه تدین واقع در خیابان طالقانی می‌توانند مراجعه کنند.
صیادطوری افزود: برای پربارتر شدن جشنواره و نیز آشنایی نسل جدید, در محل جشنواره افراد نسبت به عرقگیری از نعنا اقدام می‌کنند.
به گفته وی دیگر محصولات تهیه شده از نعنا همچون شربت نعنا و مربای معنا نیز در این محل تهیه و عرضه می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد این جشنواره نیز همچون جشنواره نان، با برگزاری دور نخست و یافتن کیفیت و کمیت‌ها و ایرادات احتمالی، در سال آینده به صورت استانی برگزارشود.
صیادطوری یادآورشد: استقبال از جشنواره نان منجر به برگزاری این جشنواره در ۷ مهر همزمان با روز جهانی گردشگری به صورت استانی شد.
برگزارکننده جشنواره نعنا ابرازداشت: تقدیر و تشکر از باغداران و کشاورزان سمنانی، برنامه شاد و نمایش با موضوع عرق نعنا، غرفه‌های فروش صنایع دستی و فروش مواد غذایی از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.
صیادطوری مکان برگزاری جشنواره را ساختمان شورای اسلامی شهر سمنان واقع در بلوار قدس معرفی کرد.
صیادطوری معتقد است پیشینه عرق‌گیری از نعنا در سمنان به سال‌های دور بازمی‌گردد و مطالعات انجام شده و اسناد موجود از قدمت حداقلی این سنت در سمنان حکایت دارد.
عرق نعنا خاصیت ضد نفخ، ضد درد و ضداسپاسم (گرفتگی) دارد و مصرف این عرق گیاهی، پس از غذا و برای رفع دل‌درد و نفخ یا هضم بهتر غذا مفید است.

دومین جشنواره ونگن خاتمه یافت
دومین جشنواره ونگن جمعه ۵شهریور با استقبال شهروندان برگزارشد.
این جشنواره که به همت انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی برای دومین سال متوالی برگزار شد شامل بخش‌های مختلف همچون غرفه‌های عرضه نان و سوغات سمنان، صنایع دستی سمنان و محصولات باغی سمنان و نیز کارگاه‌های آموزش نمدمالی، کارگاه قلم‌زنی، کارگاه فرش و گلیم، کارگاه سفال‌گری، کارگاه گیاهان دارویی، کارگاه مدیریت مصرف آب، کارگاه فرآوری و پرورش زیتون مورد بازدید خیل عظیمی از شهروندان قرار گرفت.
مجید غایبی مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی سمنان با بیان این‌که ۵۸ نوع غذا که شامل غذاهای بادمجانی، غذاهای محلی و غذاهای بین‌المللی می‌شد، از انتخاب نفرات برتر و اهدای جوایز و اعطای تندیس بادمجان طلایی به نفر نخست جشنواره خبرداد.
غایبی با تشکر از تمام افرادی که در برگزاری جشنواره تلاش کردند از حمایت‌های مالی و پشتیبانی‌های شورای اسلامی شهر سمنان و شهرداری سمنان، جهاد کشاورزی سمنان، میراث فرهنگی سمنان، بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، مدیریت و مجموعه باغ شهر و نیز طلافروشی شریعت‌پناهی تقدیر و تشکر نمود.
بادمجان یکی از محصولات مهم کشاورزی سمنان است که در زبان سمنانی«ونگون» گفته می‌شود.

دوازدهمین جشنواره گردشگری ایل سنگسری در شهریورماه
با تغییر زمان برگزاری دوازدهمین جشنواره گردشگری ایل سنگسری به منظور بهره‌برداری بیشتر از این جشنواره، برگزاری باکیفیت‌تر و حضور عشایر پس از بازگشت از ییلاقات، این جشنواره در تاریخ‌های ۲۴،۲۵ و ۲۶ شهریورماه در پارک آبشار مهدیشهر برگزار می‌شود.
نمایشگاه عرضه سوغات و صنایع دستی شهرستان مهدیشهر، ورک شاپ، کارگاه و نمایشگاه تولید شیرینی‌ها- نان‌ها و لبنیات ایل سنگسر، سمینار تخصصی گردشگری، مسابقات ورزشی سوارکاری و تیراندازی با تیروکمان و اسلحه، کنسرت موسیقی سنتی و اجرای تئاترهای محلی، مسابقات بومی محلی و جشنواره غذا از برنامه‌های جشنواره امسال خواهد بود.
پیشتر مسئول اجرایی این جشنواره نو و بدیع‌بودن این جشنواره را از ویژگی‌های این جشنواره برشمرده‌بود و از برپایی کارگاه تولید لبنیات برای نخستین بار در مهدیشهر خبر داده‌بود.
به گفته منصور بیرقی در طول سه روز جشنواره، تمام ۳۲ محصول لبنی عشایر ایل سنگسری با نحوه چگونگی تهیه و فرآوری آن در این کارگاه تولید لبنی به معرض نمایش گذارده می‌شود.
در مراسم افتتاحیه این جشنواره که در محل هتل دربند است از کتاب‌های ویژه جشنواه با عنوان‌های «کیلا» نان‌های سنتی ایل سنگسری و «خورشی» لبنیات در ایل سنگسری تالیف حسن پاکزادیان رونمایی خواهدشد.
جُنگ عید قربان، جُنگ عید غدیر در منطقه گردشگری دربند، پیاده‌روی و ورزش همگانی صبح روز جمعه ۲۶ شهریور از میدان ولایت تا غار دربند مهدیشهر، افتتاح رسمی موزه سنگ و فسیل سنگسر، مسابقه عکس سنگسر، مسابقات نقاشی کودکان، برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان، بازدید از اماکن گردشگری مانند غار دربند، عمارت خیل خان، موزه سنگ و فسیل سنگسر و موزه عشایری ایل سنگسر از دیگر برنامه‌های جشنواره است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان