ایده‌هایی نو در شهری کهن

شهرسازی، رکن اصلی مدیریت شهری و قلب تپنده شهرداری است، زیرا شهرسازان می‌توانند با بکار بردن اصول مدرن، علمی و هماهنگ با مولفه‌های بومی، زمینه تحول و نوگرایی سازنده در معماری شهری را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معماری اصیل ایرانی تلفیقی از جلوه‌های طبیعی، نیازهای روحی بشر و اقتضائات اجتماعات انسان مشرقی است که از ارکان اصلی تمدن کهن ایرانی-اسلامی نیز محسوب می‌شود. سمنان از کهن‌ترین شهرهای ایران است که از نظر اصول معماری و شهرسازی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، اما لازم است اصول کهن شهرسازی این شهر در فرایند تلفیق با روش‌های مدرن معماری شهری، دست‌مایه تحول و توسعه و نوگرایی در این زمینه باشد. مدیریت شهری به عنوان ناظر و مجری اصلی برنامه‌های شهرسازی متولی هدایت و اجرای طرح‌های تدوین شده در این زمینه است.

مریم هاشمی‌معتمدی، معاون شهرسازی و معماری شهردار سمنان با ارایه پیشنهادهای لازم به منظور تغییر ضوابط و مقررات شهرسازی مناطق و نظارت بر آن درخصوص صدور پروانه‌ پایان کار، استعلامات و برگزاری جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ را از دیگر وظایف این معاونت می‌داند و می‌افزاید: شهرداری جایگاه بسیار مهمی در اجرای مقررات کمیسیون ماده ۱۰۰ دارد و جلسات این کمیسیون در سمنان به صورت منظم و هفتگی برگزار می‌شود.

وی افزود: بعضی از ادارات مانند “شهر دوستدار کودک” و “اداره مهندسی نظارت بر ساخت و سازها” در شهرداری سمنان، زیر نظر حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری فعالیت می‌کنند و مهم‌ترین اقدامات انجام شده از ابتدای سال گذشته تا پایان هشت ماهه نخست امسال می‌توان به برگزاری جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ به صورت فشرده، همکاری با گروه ممیزی در حوزه شهرسازی برای کنترل و پایش و برخورد قانونی در حوزه شهرسازی و برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه شهرسازی برای تمامی کارکنان شهرداری در دانشگاه علمی‌کاربردی شهرداری اشاره کرد.