«ایران‌زمین» تا نوروز امسال به بهره‌برداری می‌رسد/گزارش

شهردار سمنان هفته گذشته در پنجمین حضور خود در برنامه تلویزیونی ترمه و ترنج، به تشریح مهم‌ترین رویکردهای شهرداری‌ها در امر سرمایه‌گذاری پرداخت.
حسین موسوی با خاطرنشان ساختن این مطلب که شهرداری‌ها تا دهه ۶۰ کمک‌هایی را از دولت می‌گرفتند، اظهار داشت: در کنار این کمک‌های دولتی، شهرداری‌ها با بهره‌گیری از درآمدهای پایداری که از عوارض نوسازی و خودرو، صدور پروانه و… حاصل می‌شد شهر را اداره می‌کردند.
موسوی با اشاره به تدوین و تصویب لوایح قانونی در دهه شصت با هدف تغییر نظام موجود شهرداری‌ها به نظام درآمد-هزینه، اظهار داشت: هرچند در برخی از کلانشهرها مدیریت درآمدهای شهرداری‌ها به واسطه مدیریت تعرفه‌ها تا حدی امکان‌پذیر بود اما در شهرهای کوچک درآمدهای شهرداری رو به افزایش نبود؛ از این رو موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه شهری با این رویکرد که شهرداری‌ها خود سرمایه‌دار نشوند و نیز به سمت و سویی حرکت نکنند که صنوفی را مورد حمایت قرار دهند که نیازی از شهر را برآورده نمی‌کنند، با شیوه‌نامه خاصی به طور جدی مطرح شد.
وی با تأکید بر ضرورت ساده‌سازی روندهای دیوان‌سالارانه و نیز رفع بی‌اعتمادی میان سرمایه‌گذاران و شهرداری، ضمن اشاره به برخی از پروژه‌های مشارکتی شهرداری، از پیشرفت ۷۵ درصدی مجتمع ایران‌زمین خبر داد و با بیان این که این پروژه تا نوروز امسال به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار داشت: دو پروژه مشارکتی دیگر نیز در آستانه کلنگ‌زنی قرار دارد و یک پروژه دیگر در مرحله انعقاد قرارداد است که برای آغاز و به بهره‌برداری رساندن پروژ‌های پیش‌گفته مجموعا اعتباری در حدود ۹۷۰ میلیارد ریال برآورد شده است؛ افزون بر این فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار مطلوبی در سمنان وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پارک بانوان، پارک‌های محلی و برخی از پروژه‌های تجاری-خدماتی اشاره کرد و انتظار می‌رود این پروژه‌ها با اقبال سرمایه‌گذاران روبرو شود.

ده فرصت سرمایه‌گذاری آماده ارائه به سرمایه‌گذاران
موسوی با بیان این که ۱۰ فرصت سرمایه‌گذاری به صورت پکیج‌هایی برای ارائه به سرمایه‌گذاران آماده شده است، ابراز امیدواری کرد این پکیج‌ها در نشست‌هایی با سرمایه‌گذاران به آن‌ها ارائه شود و این امر زمینه مشارکت هرچه بیش‌تر سرمایه‌گذاران در اجرای پروژه‌های شهری را فراهم کند.
شایان ذکر است بنابر اعلام سازمان عمران شهرداری سمنان، مجتمع ایران‌زمین، در چهار طبقه، شامل پارکینگ و بیش از ۵۰ واحد تجاری بزرگ و کوچک(بانک، کافی‌شاپ و…) با طراحی ساده و در عین حال مدرن و خلاقانه برای رفع نیازهای شهروندان به بهره‌برداری خواهد رسید.
پارک بانوان نیز از جمله مراکزی است که پیش‌تر نشست‌های متعددی برای هم‌اندیشی به منظور تدقیق در مولفه‌های آن برگزار شده بود. در اردیبهشت‌ماه سال گذشته اعلام شده بود که اولویت نخست شهرداری سمنان در فاز نخست احداث این پارک، ایجاد یک فضای روباز با مولفه‌های محدود و سپس گسترش این مولفه‌ها در فازهای بعدی است. برخی از مسئولان نیز پیش‌تر خواستار گنجاندن مولفه‌های علمی، آموزشی، تجاری و درمانی در طراحی این پارک بودند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان