«باغ‌گشت» راهی برای توسعه گردشگری شهری سمنان

مدیر گردشگری شهرداری سمنان در گفت و گو با ایرنا، برگزاری طرح چهل باغ گشت در سمنان را تجربه‌ای موفق در توسعه گردشگری تفریحی شهری می‌خواند. وی با اشاره به باغ و باغ راه‌ها به عنوان یکی از ظرفیت‎‌های مهم گردشگری شهری سمنان بیان داشت و عنوان کرد: باغ‌ها با تاثیر بر سطوح اجتماعی، فرهنگی و تعاملی افراد، یکی از بهترین نمونه‌های فضای سبزشهری هستند که بر منظر شهر تاثیرگذارند. برای تجربه محیط طبیعی، کیفیت چشم‌انداز مشاهده‌شده، نقش اساسی ایفا می‌کند و ارزش این کیفیت، در تعامل میان انسان و محیط طبیعی نهفته است.

وی بیان کرد: یکی از بهترین الگوها برای نشان دادن این تعامل، باغ‌های شهری هستند که در شهر سمنان و به ویژه محدوده مرکزی و جنوبی شهر باغ های پویایی وجود دارد که همجواری آن‌ها و تشکیل باغ راه‌ها، نوعی گردشگری شهری را به وجود می‌آورد که مدیریت گردشگری شهرداری سمنان از سال گذشته تاکنون ۵۱ برنامه باغ گشت برگزار کرده است و میزان استقبال و حضور شهروندان در این برنامه‌ها، حاکی از اشتیاق آنان به شناخت و بازدید از ظرفیت‌های پنهان گردشگری شهر است. البته باید دانست تاثیراتی که باغ‌های تاریخی در جذب گردشگر و بهبود فضای شهری دارند ضرورت محافظت از آن‌ها را دو چندان می‌کند، همچنین شناسایی و فهرست‌بندی این فضاها از ابتدایی ترین اقدام‌ها است که در انواع مراقبت یعنی نگهداری، حفاظت و مرمت آن‌ها بسیار مهم است.

همچنین ایشان افزودند: «دورگشت» عنوان برنامه گردشگری دیگری است که به گردشگری محیط های اطراف شهر از کویر تا کوهستان می‌پردازد و می تواند منجر به توسعه و جذب گردشگر شود .