بافت تاریخی سمنان گنجینه‌ای از آثار ایلخانی تا قاجار

به گزارش ایسنا، حمیدرضا دوست‌محمدی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سمنان با اشاره به اهمیت و غنای بافت تاریخی سمنان گفت: بافت تاریخی شهر سمنان دربرگیرنده آثاری از دوره ایلخانی تا قاجار است.

دوست‌محمدی ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۹ در بازدید مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از اداره میراث فرهنگی شهرستان سمنان اظهار کرد: بافت تاریخی سمنان یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین بافت‌های شهری در کشور است.

رئیس جدید اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سمنان بر ضرورت حفاظت از بافت تاریخی این شهر تاکید و خاطرنشان کرد: بافت تاریخی سمنان با ۳۵۷ هکتار وسعت، از کهن‌ترین و مهم‌ترین بافت‌های تاریخی در کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های خود در اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گفت: خدمت‌رسانی و حل مشکلات مردم و حمایت از فعالان حوزه گردشگری از اولویت‌های اصلی وی است.

دوست‌محمدی افزود: مرمت بافت تاریخی و آثار، حمایت از سرمایه‌گذاران، راه‌اندازی پایگاه بافت تاریخی سمنان، خانه صنایع‌دستی و پیگیری ساخت موزه سمنان از فعالیت‌های در دست اجرا در اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سمنان است.

همچنین مهدی جمال مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در بازدید از اداره میراث‌فرهنگی شهرستان سمنان گفت: مرمت و سامان‌دهی بافت تاریخی سمنان نقش موثری در رشد گردشگری و جذب گردشگر دارد.

وی به پیشینه تاریخی سمنان اشاره و تصریح کرد: یکی از قابلیت‌های مهم سمنان، برخورداری این شهرستان از بافت تاریخی ارزشمند است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با تاکید بر سامان‌دهی و حفاظت از بافت تاریخی سمنان، افزود: پی‌بندی و استحکام‌بخشی دیوار با خشت و ملات گل، دوخت و دوز خشت‌های آسیب دیده، دوخت و دوز ترک‌های عمیق، قالب‌سازی برای انواع قوس‌ها، طاق‌زنی، تثبیت، مرمت و بازسازی بخش‌های فرسوده طاق‌های خشتی از جمله فعالیت‌های در دست اجرا برای مرمت بافت تاریخی سمنان است.

جمال گفت: با توجه به ضرورت حفاظت و احیای بافت تاریخی، اولین پایگاه بافت تاریخی سمنان به زودی راه اندازی می‌شود.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، حجم بالای سرمایه‌گذاری و تنوع صنایع‌دستی را از دیگر قابلیت‌های مهم شهرستان سمنان عنوان کرد و افزود: یک مدیر توانمند می‌تواند نقش موثری در تحقق اهداف داشته باشد.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با حضور رئیس جدید اداره میراث‌فرهنگی شهرستان سمنان که دارای تخصص و اشراف بالایی است، گردشگری سمنان متحول شود.

لینک مرتبط:
تشکل های گردشگری وصنایع دستی استان سمنان تقویت و حمایت شوند

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان