بانک جامع اطلاعاتی زنان رونمایی شد

‌با حضور معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده «بانک جامع اطلاعاتی زنان» رونمایی شد. به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی در مراسم رونمایی از بانک جامع اطلاعاتی زنان گفت: این سامانه در ادامه رویکرد تعاملی معاونت امور زنان و دولت یازدهم است. از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید قالب و اشکال متعددی را برای تحقق این رویکرد در نظر گرفتیم.وی افزود: از اطلاعات این سامانه می توانیم برای برنامه ریزی درست بهره ببریم؛ از سوی دیگر تلاش می کنیم از این سامانه در جهت تحقق دسترسی عادلانه زنان به فرصتها و منابع استفاده کنیم چراکه یکی از ماموریتهای ما شناسایی زنان توانمند و مستعد و معرفی آنان به مسوولان برای تصدی پست‌های مدیریتی است.مولاوردی در ادامه اظهار کرد: مبنای بانک اطلاعاتی جامع زنان اعتماد به کاربر و خوداظهاری است. البته فرآیند صحت سنجی را در ادامه خواهیم داشت. در مراحل بعد گروه‌های تشکیل شده از طریق این بانک به صورت شبکه به هم پیوند داده می‌شوند و می‌توانیم از دیدگاه‌های اعضای این بانک بهره ببریم و در این جهت یک شبکه اجتماعی بین گروه‌های مختلف بانک اطلاعاتی زنان و گروه‌های خاص این بانک خواهیم داشت که به برنامه ریزی‌ها کمک می‌کند.

در واقع از این طریق تلاش می‌کنیم برنامه ریزی برای زنان را با زنان محقق کنیم چرا که برنامه ریزی در پشت درهای بسته راه گشا نخواهد بود.وی اضافه کرد: ما می‌توانیم برای دریافت نظرات اعضای بانک اطلاعاتی به منظور تصمیم‌گیری‌هایی مانند ارسال یک لایحه به دولت بهره ببریم و هم معاونت زنان و هم بخش خصوصی می‌توانند از این اطلاعات بهره ببرند. وی تصریح کرد: انتظار نداریم که این پایگاه تنها به یک مرکز کاریابی برای زنان تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست عطاالله ملکی تبار، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات نهاد ریاست‌جمهوری گفت: بانک اطلاعاتی زنان می‌تواند زمینه را برای نقش آفرینی اقشار مختلف زنان در تصمیم گیری‌ها فراهم کند و نتیجه آن استفاده از خرد جمعی برای برنامه ریزی است. ما در جامعه مدرن باید خود را به روز نگهداریم، البته اقداماتی مانند راه اندازی بانک جامع اطلاعاتی زنان حتما با مقاومت‌هایی مواجه می‌شود.

وی با اشاره به نحوه ورود اطلاعات به این بانک گفت: ابتدا فرد باید نام، نام خانوادگی، کد ملی و شماره موبایل خود را از طریق سایت معاونت امور زنان به آدرس www.women.gov.ir وارد کند، کدی برای فرد به شماره موبایل او فرستاده می‌شود، او پس از وارد کردن کد می‌تواند نوع شغل، تحصیلات، محل زندگی و آدرس ایمیل خود را وارد کند. اگر کاربر درخواست احراز صحت اطلاعات خود را داشته باشد این اطلاعات صحت سنجی می‌شود و به نمایش در می‌آید. در واقع داده‌های وارد شده از سوی کاربران به صورت جداولی برای معاونت امور زنان و خانواده به نمایش در می‌آید که تبدیل به اطلاعات می‌شود و این معاونت می‌تواند از آنها بهره ببرد.

وی با بیان اینکه ممکن است این سامانه به اصلاحاتی نیاز داشته باشد ادامه داد: البته با پیشرفته‌تر شدن دستگاه‌های تلفن همراه می‌توان امضای دیجیتال را به اطلاعات اضافه کرد، البته اطلاعاتی که از سوی افراد وارد این سامانه می‌شود قابل خدشه دار شدن نیست.ملکی تبار درباره آخرین وضعیت سامانه ۱۰۱ گفت: سامانه ۱۰۱ یک سامانه تعاملی شامل پیامک، کد دستوری، مکالمه صوتی، اپلیکیشن موبایل، ویدیو پورتال و فوتوپورتال می‌شود که پیش از این زیرساخت فنی آن را مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات نهاد ریاست جمهوری تامین می‌کرد اما در حال حاضر این سامانه به وزارت ارتباطات سپرده شده است.وی در پاسخ به پرسشی در زمینه میزان استفاده کشورهای دیگر از بانک اطلاعاتی زنان کشورهای خود گفت: در همه کشورهای دنیا چنین اطلاعاتی وجود دارد و افراد بر اساس این اطلاعات شناسایی می‌شوند. عضویت در بانک اطلاعاتی زنان و فعالیت در آن باعث می‌شود که پروفایل افراد ناشناخته، شناخته شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه سطح دسترسی به بانک جامع اطلاعاتی زنان قابل تعریف است اظهار کرد: ممکن است به عنوان نمونه اگر موسسه‌ای قصد پژوهش در زمینه خاصی را داشته باشد بتواند با مجوز معاونت امور زنان به بخشی از داده‌ها دسترسی پیدا کند. در واقع تعریف سطوح دسترسی در اختیار معاونت امور زنان است. ملکی تبار در پایان تاکید کرد که اشتغال تنها یکی از کارکردهای بانک جامع اطلاعات زنان است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان