برای سلامت روح و روان در شرایط جامعه درگیر با کرونا چه کنیم؟

افراد جامعه در کنار رعایت توصیه‌ها و ماندن در خانه برای شکست ویروس کرونا، باید با کارهای سرگرم کننده مانند ورزش، کتابخوانی یا تماشای فیلم به سلامت روح و روان خود نیز توجه کنند.

مجتبی سلطانی که یک روانشناس است می گوید جامعه فعلی در مقابله با ویروس کرونا به سه دسته تقسیم می‌شود که یک گروه دچار تفریط، یک گروه دچار افراط و گروه دیگر دچار تردید شدند و اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی بیش از پیش به شهروندان با کمک رسانه گره‌گشای شرایط فعلی جامعه است.

افزایش آگاهی لازمه برخورد مناسب در مقابله با ویروس کرونا

سلطانی در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: افراد در مقابله با ویروس کرونا به سه دسته تقسیم می‌شوند که دسته اول افراد سالمی هستند که به زندگی خود مانند روال عادی ادامه می‌دهند و هنوز نسبت به شرایط فعلی جامعه برانگیخته نشدند.

این روانشناس افزود: رفتار افرادی که به مسافرت می‌روند از روی لجبازی نیست بلکه در واقع هنوز ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند و باید اطلاع‌رسانی در جامعه بیش از پیش تقویت شود.

افرادی که بدون رعایت نکات بهداشتی مانند ماسک‌زدن و بدون توجه به رفتارهای خود مراقبتی وارد جامعه می‌شوند نیازمند تنش برای جدی گرفتن ویروس کرونا هستند.

وی بیان کرد: استرس همیشه بد نیست و در شرایط مختلف حتی می تواند به عنوان یک راهکار درمانی مورد استفاده قرار بگیرد.

استرس به دو دسته کارساز و دردسرساز تقسیم‌بندی می‌شود و افرادی که ویروس کرونا را جدی نگرفته‌، به مسافرت می‌روند و رفتارهای خود مراقبتی را رعایت نمی‌کنند نیازمند تنش هستند.

وی اضافه کرد: افرادی که دارای خودآگاهی پایینی هستند تا زمانی که در اطراف خود تجربه عینی نداشته باشند نمی‌توانند از شرایط درک خوبی داشته باشند.

تکرار چندین باره نکات بهداشتی از طریق منابع متعدد کارساز در افزایش آگاهی افراد در مقابله با ویروس کرونا است.

برخی افراد با تبلیغات در فضای مجازی با قصد آرام کردن جامعه، تنش لازم را از بین می‌برند و موجب ایجاد بی خیالی در جامعه در مقابله ویروس کرونا می‌شوند.

برخی تبلیغات تلویزیونی خلاف ماندن در خانه هست و باید رویه تلویزیون در زمینه تبلیغات برای اصلاح رفتار مردم به منظور مقابله با ویروس کرونا و ماندن در خانه اصلاح شود.

افسردگی ارمغان خود مراقبتی افراطی در مقابله با ویروس کرونا

سلطانی گفت: دسته دوم افرادی هستند که بر خلاف افرادی که ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند، دچار خود مراقبتی افراطی هستند که ادامه این روند می‌تواند افسرگی را برای افراد به همراه بیاورد.

برخی افراد بیش از حد معمول نگران ابتلا به ویروس کرونا هستند و این نگرانی به حدی در این افراد شدت دارد که خواب، خوراک و لذت از زندگی را آنان می‌گیرد.

افرادی که به صورت افراطی و از ترس ابتلا به ویروس کرونا خود را قرنطینه خانگی کردند و آسایش و آرامش ندارند، در واقع ذهنشان را قرنطینه و محدود کرده‌اند.

افرادی که ذهنشان به صورت افراطی درگیر ویروس کرونا می‌شود، هر نوع تفریح و سرگرمی مانند تماشای فیلم، ورزش و خواندن کتاب را بیهوده تلقی می‌کنند و این افراد باید به وسیله نزدیکان و خانواده حمایت شوند و دیگران این افراد را به تفریح و سرگرمی تشویق کنند.

ممکن است در آینده از ترس افراطی نسبت به ویروس کرونا به عنوان یک سندروم نام ببرند که فرد را در ورطه افسرگی فرو می‌برد و لازمه درمان این ترس افراطی، آرام‌سازی مستمر است.

پرت کردن حواس افرادی که ترس افراطی از ویروس کرونا دارند مهمترین اقدام در درمان این افراد است.

نیمه پر لیوان را ببینیم

دسته سوم افرادی هستند که از شرایط فعلی ناشی از ویروس کرونا، گاه غمگین می‌شوند و خسته و گاه درگیر آرامش.

وی تصریح کرد: شهروندان در کنار شرایط تلخی که به واسطه شیوع ویروس کرونا در جامعه حاکم شده می‌توانند نیمه پر لیوان را ببینند و از فرصت به وجود آمده با کنار هم بودن خانواده و تقویت گفت و گو و صمیمیت در بین اعضای خانواده لذت ببرند.

همه ما از اینکه شرایط عادی نداریم اندوهگین هستیم و باید با آگاه‌سازی به خود تحمل شرایط را آسان کنیم و بدانیم این شرایط ماندگار نیست.

ویروس کرونا موجب شده تا به بهداشت و سلامت خود بیش از گذشته توجه کنیم و رعایت بهداشت در خود را تقویت کنیم.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور با ید انعطاف‌پذیری افراد نیز بیشتر شود و تنظیمات زندگی با توجه به شرایط به روزرسانی شود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی باید برای ادامه زندگی تغییراتی در رفتار و چینش زندگی خود ایجاد کنیم و نباید این تغییر تنظیمات در ما اختلال ایجاد کند چرا که برای باقی ماندن باید تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کنیم.

کودکان را در آوار کرونا فراموش نکنیم
در شرایط فعلی که کشور درگیر ویروس کرونا است کودکان نیز از بسیاری تفریحات خود مانند پارک رفتن منع شدند و نباید از کودکان انتظار رفتار مانند شرایط عادی داشته باشیم.

والدین به خاطر کودکان در شرایط فعلی که ماندن در خانه مهمترین راهکار در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است می‌توانند با تغییر چیدمان خانه و دور کردن وسایل شکستنی از دسترس کودکان، فضای با نشاط برای بازی را به کودکان هدیه دهند.

در شرایط فعلی لازم نیست همه‌ چیز سرجای خودش باشد و اتفاقا در زمان حاضر هیچ‌چیز سر جای خودش نیست و والدین نیز باید شرایط و کودکان را درک کنند.

والدین باید آستانه تحمل خود نسبت به آشفتگی که کودکان در خانه ایجاد می‌کنند بالا ببرند چرا که اکنون کودکان در خانه های کوچک فعلی نیازمند تحرک هستند و باید به کودکان حق داد.

بازماندگان بیماران مبتلا به ویروس کرونا را دریابیم

در شرایطی که یک خانواده عزیز خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست می‌دهد نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم افراد آن خانواده آرام باشند.

وی ادامه داد: شرایط فعلی اوضاع مناسبی نیست که بازماندگان بتوانند مجلس ترحیم برگزار کنند و در چنین شرایطی بیرون ریختن احساسات به آرامش درونی کمک می‌کند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: اطرافیان بازماندگان را فراموش نکنند و از طریق تماس تلفنی و فضای مجازی با افراد بازمانده و داغدیده همدردی کنند.