برج پیر علمدار دامغان، جادوی معماری آجری در ایران + تصاویر

مقبره پیر علمدار برج مدور و زیبایی از آجر به ارتفاع حدود ۱۳ متر است که در شمال شرقی شهر دامغان و در نزدیکی مسجد جامع این شهر قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از دامغان ، بقعه ی پیر علمدار دامغان، برجی را در خود جای داده است که به جهت معماری، ویژگی‌های بارزی داشته و از همین روی مورد توجه محققان این عرصه قرار گرفته است.

گفتنی است ، این بنا آرامگاه محمد بن ابراهیم پدر ابوحرب بختیار؛ حاکم ایالت قومس در زمان سلطان مسعود غزنوی و ممدوح منوچهری دامغانی است که به دستور وی ساخته شده و در سال ۴۱۷ هجری ساختمان آن به اتمام رسیده است.

این برج از سری برج‌های مدور آجری کم‌خیز دارای گنبد مخروطی پیازی است که نزدیک به پنجاه عدد از این نوع برج‌ها در ایران زمین موجود است و برج پیر علمدار از جهت قدمت بعد از برج گنبد قابوس گرگان (ساخته شده به سال ۳۹۷ هجری قمری) دومین برج کهن ایران است.
این برج، با ارتفاع ۱۳ متر دارای گنبدی با قطر داخلی ۴.۵ متر است و از جمله نخستین بناهایی است که در آن از نقش برجسته‌ی آجرچینی برای خارج کردن نمای ساختمان از رج‌های هم‌شکل و یکنواخت استفاده شده است.

بخش پایین که حدود نیمی از ارتفاع کلی برج را شامل می‌شود و آجرکاری ظریف، ساده و بدون بندکشی دارد و دروازه‌ی ورودی (واقع در جنوب غربی برج و رو به سوی مسجد و صحن) به همراه تزییناتش در این بخش جای گرفته است.

یکی دیگر از جلوه‌های معماری زیبا و کهن ایرانی در این مجموعه، ورودی آرامگاه است که به صورت قاب مستطیل‌شکل طراحی شده است و این ورودی شامل سردر و تزییناتش چون حواشی، کتیبه و گچ‌بری‌های متناسب و ستون‌های پیل‌پا مانند می‌شود.
بقعه‌ی پیر علمدار دامغان در پانزدهم دی ماه سال ۱۳۱۰ شمسی به شماره‌ی ثبت ۷۹ در بین آثار ملی ایران ثبت شد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان