برداشت گل‌محمدی از باغات سمنان

به طور متوسط در هر هکتار گل محمدی براساس آمار سال زراعی قبلی ۲٫۲ تن گل در این استان جمع‌آوری و برداشت می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ؛ رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان گفت : با مشارکت دانش‌آموزان دختر کاردانش رشته کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و با همراهی مربی و مسئولان این مراکز کار برداشت چین اول گلبرگ‌های گل محمدی از باغ الگویی مرکز آغاز شده است.

دکتر دزیانیان با اشاره به اهمیت کشت این گیاه در منطقه تصریح کرد : کشت این گیاه در این مرکز با ارقام مناسب امسال به پنج هکتار گسترش یافت.

وی افزود : با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک ایران و کمبود منابع آبی در استان، تغییر الگوی کشت یک راهکار اساسی برای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است.

دزیانیان خاطرنشان کرد: با تغییر الگوی کشت در استان از محصولاتی که به آب زیاد در طول دوره رشد خود نیازمند هستند به سمت محصولات با مقاومت بالاتر نسبت به کم آبی و محصولاتی که سازگاری بیشتری با شرایط اقلیمی و منطقه ای استان دارند و همچنین دارای مزیت اقتصادی نیز هستند، رفته و از این طریق گامی در جهت مدیریت صحیح منابع آبی و افزایش بهره‌وری آن در استان برداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی از محصولات مهم در تغییر الگوی کشت ،گل محمدی است گفت : با کشت و کار این محصول کشاورزی در مناطقی که با محدودیت آب مواجه‌اند، می‌توان به افزایش بهره‌وری آب و توسعه پایدار بخش کشاورزی در استان کمک کرد.

دزیانیان از گل‌محمدی به عنوان محصولی سودآور برای کشاورزان نام برد و افزود : به طور متوسط در هر هکتار گل محمدی در کشورمان براساس آمار سال زراعی قبلی ۲٫۲ تن گل جمع‌آوری و برداشت می‌شود.

به‌طور متوسط از تقطیر هر ۲٫۲ تن گل محمدی، حدود یک کیلوگرم اسانس که از گران‌ترین اسانس‌های گیاهی به شمار می‌رود به‌دست می‌آید. هر یک لیتر اسانس گل محمدی ۱۸ هزار دلار معادل ۶۵ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان