بهترین زمان برای ورزش کردن در ماه رمضان

رمضان حیدریان، رییس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان گفت: بهترین زمان تمرین برای ورزشکاران در ماه پرفیض رمضان بعد از خوردن افطاریِ سبک است.

حیدریان روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به مدت زمان روزه‌داری، هرگونه فعالیت که منجر به افزایش تعریق شود برای سلامتی فرد خطرناک است.

وی با اشاره به تفاوت نوع تمرینات و قوای جسمانی در افراد، تاکید کرد: به همین دلیل برای تمام ورزشکاران در ماه مبارک رمضان نمی‌توان یک راهکار ارایه داد.

حیدریان با بیان اینکه انجام تمرینات سبک برای حفظ انعطاف‌پذیری بدن ورزشکاران در طول روزهای ماه مبارک رمضان مانعی ندارد، اظهار کرد: ورزشکاران نیاز تغذیه‌ای بدن را با خوردن افطاری سبک اما پرکالری برطرف کنند.

با توجه اینکه پرداختن به ورزش با معده پر سبب به‌هم خوردن روند هضم غذا می شود، فاسدشدن غذا در معده مشکلات گوارشی در ورزشکاران به همراه دارد.
ورزشکاران در این روزها از انجام تمرین‌های پرفشار و سنگین پرهیز و پس از رفع نیاز تغذیه‌ای بدن یعنی پس از افطار ورزش کنند.

ورزشکاران برنامه‌ریزی برای خواب مناسب و استراحت کافی با هدف حفظ توان بدنی را مدنظر داشته باشند.

حیدریان با بیان اینکه پرداختن به تمرین و فعالیت‌های بدنی شدید آب بدن را کاهش می‌دهد، ادامه داد: بنابراین ورزشکاران با خوردن مایعات به ویژه آب میوه‌های مختلف به میزان کافی در فاصله زمانی افطار تا سحر در حفظ این ماده در بدن اهتمام ورزند و از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و نوشابه‌های گازدار پرهیز کنند.

وی درباره انجام فعالیت‌های ورزشی برای سایر اقشار مردم یادآور شد: با توجه به افت قند در طول ساعت‌های زوره‌داری، فعالیت‌های بدنی باید سبک و در حد حرکات نرمشی و کششی باشد.