تابستان سمنانی ها داغ تر می شود

ایرج مصطفوی، مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به هشدار زرد، گفت: بر اساس تحلیل آخرین تصاویر ماهواره و نقشه های پیش یابی، افزایش دما بین ۲ تا پنج درجه سانتیگراد تا روز چهارشنبه هفته جاری برای این استان پیش‌بینی می‌شود.

ایرج مصطفوی عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: افزایش مصرف منابع انرژی، احتمال گرمازدگی، احتمال آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها به دلیل افزایش دما وجود دارد و انتظار می‌رود تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.
مدیریت بهینه در مصرف منابع انرژی، پرهیز از روشن کردن آتش در مزارع، مراتع و جنگل‌ها، خودداری از تردد غیر ضروری در ساعات گرم روز، اتخاذ تمهیدات لازم در بخش کشاورزی از جمله توصیه‌ها در رویارویی با گرما و افزایش دما است.
امروز بیشینه دمای شهر سمنان ۴۱ درجه سانتیگراد و کمینه دما ۳۰ درجه سانتیگراد است.
گرمسار و آرادان با بیشینه دمای ۴۳ درجه‌ سانتیگراد گرم ترین شهرهای استان سمنان در چهاردهم تیر هستند.
شهمیرزاد با دمای ۳۳ درجه‌ سانتیگراد خنک‌ترین شهر استان سمنان در چهاردهم تیر است.
پیش‌بینی می‌شود گرمسار بیشترین افزایش دما را نسبت به دیگر شهرهای استان تجربه کند.
تحلیل آخرین تصاویر ماهواره و نقشه های پیش یابی، نشان از تداوم فعالیت امواج ناپایدار در کنار افزایش نسبی دما دارد که رگبار، باران گاهی با رعد و برق در ساعات بعد از ظهر وشب، وزش باد نسبتا شدید تا شدیدگاهی با گرد و خاک از جمله مخاطرات است. برخی نقاط به ویژه ارتفاعات شمالی استان سمنان احتمال جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها به دلیل بارشهای رگباری و شرایط فصلی، احتمال خسارات ناشی از باد به ویژه در روزهای جمعه و شنبه وجود دارد.
سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارائه اطلاعات هواشناسی و پیش بینی‌های جوی سمنان در تمام اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان دارای ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.