تاثیر ویروس کرونا روی بیماران دیابتی

دیابت چیست؟
به تعدادی بیماری که شامل مشکلات مربوط به هورمون انسولین می­‌شود، دیابت گفته می­‌شود. پانکراس (عضوی که پشت معده قرار دارد) به‌­طور طبیعی انسولین آزاد می‌­کند تا در ذخیره و مصرف قند و چربی حاصل از غذایی که می­‌خورید به بدن کمک کند. درصورتی که یکی از موارد زیر رخ دهد، دیابت پیش می­‌آید:

پانکراس انسولین ترشح نکند
مقدار انسولینی که توسط پانکراس ترشح می­شود اندک باشد
بدن واکنش مناسبی نسبت به انسولین نشان ندهد. به این وضعیت «مقاومت به انسولین» گفته می­‌شود
احتمال ابتلا به کوید-۱۹ در افراد دچار دیابت بیشتر از مردم عادی نیست.
مسئله‌­ای که افراد مبتلا به دیابت با آن روبه­‌رو هستند در وهله­‌ی اول مسئله‌ی نتایج و عوارض شدیدتر است، نه احتمال بیشتر ابتلا به ویروس. آمار علائم شدید و مرگ و میر افراد مبتلا به دیابت در چین، جایی­‌که تا به­‌حال بیشترین تعداد مبتلایان را داشته است، بسیار بیشتر از افرادی بود که دیابت نداشتند و به باور ما هرچه تعداد بیماری­‌های یک فرد بیشتر باشد (مثلا دیابت و بیماری قلبی)، احتمال بروز علائم شدیدتر در اثر ابتلا به کوید-۱۹ بیشتر می‌­شود. انتظار می‌­رود به مرور زمان و با تشخیص و درمان بهتر این ویروس، نرخ تلفات کاهش یابد.

افراد دچار دیابت در معرض خطر بروز علائم شدید و جدی در اثر کوید-۱۹ هستند.
درمجموع، فرد دچار دیابت در صورت ابتلا به ویروس علائم و عوارض شدیدی را تجربه می­‌کند. اگر دیابت به­‌خوبی کنترل شده باشد، خطر این­که فرد در اثر ابتلا به کوید-۱۹ علائم حاد را تجربه کند، به‌­اندازه­‌ی دیگر افراد عادی است.

اگر دیابت کنترل نشود و شاهد نوسان قند خون باشیم، فرد در معرض مشکلات ناشی از دیابت قرار می­‌گیرد. بیماری قلبی و سایر بیماری­‌ها نیز در کنار دیابت احتمال شدت بیماری در اثر ابتلا به کوید-۱۹ را، مانند سایر بیماری­‌های مسری، بالا می‌­برد زیرا توانایی بدن در مبارزه با عفونت کاهش یافته است.

بیماری­‌های مسری در افراد مبتلا به دیابت باعث افزایش التهاب یا ورم داخلی نیز می‌­شود. علت این عارضه بالا بودن قند خون است و هردو منجر به بروز عوارض شدیدتر می­‌شود.

به­‌گفته­‌ی فدراسیون بین­‌المللی دیابت، معالجه‌­ی بیماری مسری در افراد دچار دیابت به­‌علت نوسان گلوکز خون و عوارض احتمالی ناشی از دیابت، دشوارتر است:

«اولا، سیستم ایمنی تحلیل می‌­رود به­‌طوری که عمل مبارزه با ویروس دشوارتر و احتمالا دوره­‌ی نقاهت طولانی‌­تر می­‌شود. دوما، ممکن است ویروس در بستر بالا بودن گلوکز خون رشد بیشتری داشته باشد.»

به گزارش USA Today، افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، یعنی افرادی که سیستم ایمنی‌­شان به سلول­‌های تولیدکننده‌­ی انسولین حمله می­کند، بیشتر در معرض خطر کتواسیدوز دیابتی قرار دارند.

انجمن دیابت آمریکا می­‌گوید: کتواسیدوز دیابتی عمل کنترل دریافت مایعات و میزان الکترولیت را، که تابع کنترل گندیدگی است، به‌­تعویق می‌­اندازد. به‌گفته‌ی این انجمن شوک عفونی و گندیدگی از جمله عوارض جدی است که برخی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا تجربه می­‌کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری اعلام کرده است که نرخ تلفات در افراد دچار دیابت در اثر ویروس کرونا ۷% بوده در حالی­‌که آمار مرگ­‌ومیر در بین افرادی که هیچ­‌گونه بیماری بنیادین نداشتند ۰٫۹% است. این آمار براساس ۴۴ هزار مورد فرد مبتلا به ویروس کرونا در چین است.

افراد دیابتی در صورت ابتلا به ویروس کرونا با خطر کتواسیدوز دیابتی روبه­‌رو می­‌شوند که در بین افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ شایع است. کتواسیدوز دیابتی عمل دریافت مایعات و کنترل سطح الکترولیت را، که در کنترل گندیدگی اهمیت دارد، دشوار می­‌سازد. گندیدگی و شوک عفونی از جمله مشکلات جدی است که برخی از افراد مبتلا به کوید-۱۹ دچار آن می­‌شوند.
درمجموع، دلیلی دال بر این­که ابتلا به کوید-۱۹ در افراد دیابتی نوع ۱ و ۲ خطر متفاوتی ایجاد کند نمی­‌بینیم. مهم­تر این­که افراد مبتلا به هر یک از انواع دیابت از نظر سن، علائم و این­که چقدر در امر کنترل دیابت موفق عمل کرده ­اند با یکدیگر متفاوتند.

احتمالا افراد دیابتی که از قبل در اثر دیابت مشکلاتی در سلامتی آن­ها به‌­وجود آمده نسبت به دیگر بیماران مبتلا به هر نوع از دیابت که عارضه ­ی دیگری برایشان پیش نیامده است، درصورت ابتلا به کوید-۱۹ عوارض شدیدتری تجربه خواهند کرد.