تصادفات جاده‌ای استان سمنان ۱۸ درصد کاهش یافت

شاهرود – مدیرکل راه و ترابری استان سمنان گفت: با وجود افزایش ۲۱ درصدی میزان تردد وسایل نقلیه در استان طی یک‌سال اخیر، خوشبختانه شاهد کاهش ۱۸ درصدی سوانح جاده‌ای ناشی از راه هستیم.

سید عبدالمجید نژادصفوی در گفتگو با خبرنگار مهر، ایمن‌سازی بخش زیادی از نقاط حادثه‌خیز و مستعد حادثه طی یک سال گذشته در استان سمنان را ازجمله اقدامات مهم اداره کل راه و ترابری اعلام کرد و ابراز داشت: علیرغم مشکلات اعتباری موجود، به‌منظور کاهش سوانح و حوادث با نصب گارد ریل و نیوجرسی۷۰ درصد نقاطی که از طرف پلیس‌راه به‌عنوان نقاط حادثه‌خیز اعلام‌شده بود، ایمن‌سازی شد.

وی بابیان اقدامات دو سال اخیر در حوزه راه و ترابری، افزود: به‌منظور کاهش تلفات، اقداماتی شامل اصلاح شیب شیروانی، شانه سازی، آزادسازی حریم راه، احداث پارکینگ خاکی، کاشت ۲۳هزار نهال درخت در حاشیه راه و پارکینگ‌ها، اجرای۹۰ درصد نورپردازی‌ها در تقاطع‌های غیرهم سطح و زیر پل‌ها، احداث ۳۰سکوی مسقف نماز و … در محورهای شریانی طی دو سال اخیر صورت گرفت.

تردد جاده‌ای در استان سمنان ۲۱درصد افزایش یافت

مدیرکل راه‌ و ترابری استان سمنان با اشاره به افزایش ۲۱درصدی تردد در استان ابراز داشت: این استان بین دو حرم حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) به‌عنوان بین‌الحرمین شناخته‌شده است و همین امر سبب شد از ۲۵فروردین تا ۱۶اسفند سال گذشته بالاترین میزان تردد را در سال‌های اخیر شاهد باشیم که می‌توان گفت ۲۰میلیون مسافر از این محور عبور کرده اند و علیرغم این افزایش تردد، خوشبختانه با کاهش ۱۸درصدی تصادفات ناشی از حوادث جاده‌ای روبرو بودیم.

نژادصفوی همچنین تصریح کرد: در محورهای چنداب به‌طرف سمنان و از سمنان به‌طرف خروجی تهران، شاهرود به عباس‌آباد هر دو محور رفت‌وبرگشت روکش آسفالت انجام‌شده است که اگر به همین روند عمل کنیم استان سمنان تا دو سال آینده جز زیباترین راه‌های تردد در کشور محسوب خواهد شد.

وی افزود: با توجه به کویری و شریانی بودن استان سمنان به لحاظ اتصال شمال-جنوب و شرق-غرب با افزودن تعداد اماکن توقف تلاش شد تا از خواب‌آلودگی‌های رانندگان عبوری در این محور کاسته شود.

شروع عملیات جدید راه‌سازی در استان سمنان

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان از شروع عملیات جدید راه‌سازی از دهم مهرماه سال جاری خبر داد و ابراز داشت: عملیات راهداری با حجم بسیار وسیع در طول محور شریانی از چنداب تا عباس‌آباد و کاهک شروع‌شده و در این عملیات همه شهرستان‌های استان با اکثریت نیروها و در اختیار قرار دادن ماشین‌آلات راهداری اصلاحات زیرساختی از غرب تا شرق استان شامل اصلاح شیب، تعویض تابلوهای آسیب‌دیده، رنگ‌آمیزی جداول، بوته کنی جاده، افزایش تعداد تابلوها و … آغازشده است.

نژاد صفوی بابیان اینکه استان سمنان به لحاظ میزان اصلاحات راه‌های احداث‌شده و نگهداری از راه‌ها در کشور جایگاه مطلوبی دارد، تصریح کرد: بیشترین سرمایه‌گذاری در زمینهٔ راه‌سازی از نظر مرکز ثقل بودن در استان سمنان صورت گرفت که نمونه شاخص آن کریدور شمال به جنوب از دامغان به‌طرف معلمان بود علیرغم ابلاغ نشدن اعتبارات سفر ریاست جمهوری کار را در این حوزه آغاز و پیشرفت خوبی در این زمینه شاهد هستیم.

وی افزود: خوشبختانه تعداد تماس‌های انتقادی از مخاطبان پیرامون راه‌ها کاهش‌یافته و انتقادها تبدیل به رضایت شده است ولی کافی نیست چراکه معتقدیم باید بیش از این‌ها برای مردم هزینه کنیم و امیدواریم با بهتر شدن شرایط اقتصادی بتوانیم به همه خواسته‌های مردم جامعه عمل بپوشانیم و بخصوص در بحث حوادث جاده‌ای و تصادفات با توجه به اینکه محورهای استان سمنان پرحادثه است شاهد این نباشیم که هیچ‌یک از مسافران با عبور از این محور سفرشان تلخ شود.

کمبود اعتبارات و مشکلات راهسازی

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان در پاسخ به سؤال دیگر درباره مشکلات محور شاهرود به گرگان (توسکستان)، ابراز داشت: از جاده‌های مواصلاتی به شمال کشور بهترین مسیر عبوری، جاده آزادشهر محسوب می‌شود چراکه در حال حاضر باند دوم این محور در حال آماده‌سازی است و نیروهای امدادی در این مسیر بهتر می‌توانند عمل کنند ولی در ارتباط با محور توسکستان به علت جاذبه زیبای طبیعی، استفاده مردم از جنگل و کوتاه شدن مسیر شاهرود به گرگان طرح مطالعاتی این مسیر در حال بررسی است.

نژاد صفوی در ادامه با بیان اینکه محور توسکستان یک مسیر برون‌استانی محسوب می‌شود، تصریح کرد: اصلاح و بهسازی این محور در مدت کوتاه‌مسیر نیست چراکه نیازمند بودجه و اعتبار قابل توجه است ولی امیدواریم با پایان یافتن طرح مطالعاتی اقداماتی نظیر نصب گاردریل، روشنایی گردنه‌ها، نصب تابلو در این مسیر انجام شود و همچنین در صورت تخصیص اعتبار اقدامات بهسازی نیز آغاز خواهد شد.

وی افزود: محور شاهرود رامیان (اولنگ) با توجه به محدودیت‌هایی که در اعتبارات وجود دارد متأسفانه هنوز نتوانستیم کار خاصی در این محور انجام دهیم.

هزینه ۱۴۰میلیون تومان اعتبار برای نصب یک کیلومتر گاردریل

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان با ابراز اینکه پروژه‌های راه‌سازی بسیار هزینه‌بر هستند، تصریح کرد: به‌طور مثال برای نصب یک کیلومتر گاردریل ۱۴۰میلیون تومان اعتبار لازم است و با توجه به اینکه ۶۶۰کیلومتر بزرگراه در استان داریم مبلغ قابل توجهی اعتبار برای اصلاح راه‌های برون‌استانی نیازمند هستیم.

نژاد صفوی همچنین با بیان اینکه تبلیغات و هشدارها می‌تواند در کاهش سوانح رانندگی اثرگذار باشد، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد بالغ بر ۷۵ درصد سوانح جاده‌ای ناشی از خواب‌آلودگی راننده است لذا باید در این راستا ابتدا فرهنگ رانندگی را افزایش داد تا با رانندگی در جاده‌های ایمن، سفر خوبی را برای خود و دیگر همراهان به همراه داشته باشد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان