تولید پیله ابریشم در روستاهای شرق استان سمنان توسعه می‌یابد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تولید پیله ابریشم در روستاهای شرق استان سمنان توسعه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، مصطفی شاه‌حسینی در نشستی با بهره‌برداران بخش کشاورزی و تولید نخ ابریشم در سمنان اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۷۰ جعبه تخم نوغان در بین مردم توزیع‌شده است تا بتوانند نسبت به توسعه صنعت پرورش کرم ابریشم اقدام کنند.

وی با اشاره به پایین بودن هزینه پرورش کرم ابریشم افزود: پرورش کرم ابریشم در بازه زمانی ۴۰ الی ۵۰ روزه طول می‌کشد که با توسعه آن تحول خوبی در بخش اقتصادی استان ایجاد می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به وجود ظرفیت توتستان‌ها در شهرستان‌های شرقی استان مانند میامی خاطرنشان کرد: نوغان‌داری و پرورش کرم ابریشم در روستاهای میامی مورد استقبال بسیاری از بانوان روستا قرارگرفته است که با حمایت دولت این مهم توسعه می‌یابد.

وی با بیان اینکه پنج هزار اصله نهال توت در این روستاها توزیع‌شده است یادآور شد: برگ درختان توت برای پرورش کرم‌های ابریشم مورداستفاده قرار می‌گیرد و این مهم از سوی دولت برای مردم روستاهای شرقی استان سمنان تأمین می‌شود.
شاه‌حسینی با تأکید بر اینکه پرورش هر جعبه کرم ابریشم به‌طور مستقیم برای یک نفر اشتغال‌زایی می‌کند گفت: قیمت خریداری هر کیلو پیله تولیدشده نوغان‌داران را ۱۸۱ هزار ریال است و به‌طور میانگین ۳۰ کیلوگرم پیله تر از هر جعبه تخم نوغان تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: نوغان‌داری و تولید کرم ابریشم ازجمله فعالیت‌های جانبی کشاورزان در روستاهای شرقی استان است که با توجه به پتانسیل‌های موجود در این منطقه از استان سمنان جهاد کشاورزی درصدد افزایش و توسعه نوغان‌داری و پرورش کرم ابریشم در سمنان است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان سمنان برگزاری دوره‌های آموزشی در سطح روستاها و توزیع ۳۰ جعبه تخم نوغان به‌صورت رایگان را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی استان در راستای توسعه پرورش کرم ابریشم عنوان کرد و گفت: در سال جدید برای تجهیز و افزایش بازده تولید ضمن توزیع ۵۰ تخم نوغان تعدادی دماسنج و رطوبت‌سنج به‌صورت رایگان در این روستاها توزیع‌شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۰ نفر در این راستا مشغول به کار شدند گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ کشور به نوغانداری مشغول هستند و ۸۵ درصد از ابریشم موردنیاز دنیا در ۵ کشور به‌صورت عمده تولید می‌شود.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان