جشنواره جایزه ادبی جلال آل احمد اواسط آذر ماه برگزار می شود

مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اشاره به تقارن سالروز تولد جلال آل احمد با اربعین حسینی، از برگزاری جشنواره جایزه جلال آل احمد امسال در اواسط آذرماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان، مهدی قزلی در حاشیه مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی داستان رضوی (کبوتر حرم در سمنان به خبرنگار این روابط عمومی افزود: دوم آذر سالروز تولد جلال آل احمد است و این تاریخ مصادف شده با اربعین حسینی که امسال این جایزه در روز تولد جلال برگزار نمی شود.

وی با بیان اینکه ١٠ تا ١٢ روز دیرتر و شاید سیزدهم آذر جائزه ادبی جلال برگزار شود گفت: امسال نهمین دوره این جائزه برگزار می شود و آثار منتشر شده در سال ١٣٩۴ جمع آوری شده و کار بررسی این آثار نیز به زودی آغاز خواهد شد.

وی گفت: در جشنواره امسال بخش جنبی فارسی زبانان نیز خواهیم داشت.

قزلی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی داستان رضوی (کبوتر حرم) در استان سمنان اظهار داشت: این جشنواره از قدمت دارترین جشنواره های امام رضا (ع) است و از جشنواره های موفقی است که علاقه به داستان نویسی را به خصوص در استان سمنان افزایش داده است.

وی اظهار داشت: میزان علاقه به داستان نویسی در استان سمنان نسبت به جمعیت و پراگندگی آن خیلی بالا است و این جشنواره بی اثر در فضای عمومی ادبی استان سمنان نبوده است.

قزلی با تاکید بر اینکه جشنواره ها نتوانسته اند تاثیر مهمی در ادبیات قرار دهند گفت: این امر نه تنها در جشنواره کبوتر حرم بلکه در جحائزه ادبی جلال نیز که برگزار می کنیم این مساله صادق است.

وی با بیان اینکه کشور در برگزاری جائزه های ادبی جوان است خاطرنشان کرد: فرهنگ شرکت در جشنواره ها باید تغییر کند.وی جشنواره ها را محل عزیمت و آغازی برای شتاب بخشیدن به حرکت های ادبی دانست و گفت: جشنواره ها ایستگاهی در مسیر طولانی داستان نویسی است و داستان نویسان باید در این جشنواره ها خود را برای پیمودن مسیرهای طولانی تر آماده کنند.

قزلی جشنواره ملی کبوتر حرم را از جشنواره های موفق جشنواره بین الملی امام رضا (ع) دانست و گفت: انتخاب سمنان که در مسیر مشهد مقدس واقع است و تمرکز بر روی موضوع خاص از لایل موفقیت این جشنواره است.

وی که از شرکت کنندگان دوره های قبلی این جشنواره به عنوا داستان نویس بوده و امام رضا (ع) بخش جدی از زندگی ایرانیان است خاطرنشان کرد: توجه به امام رضا (ع) و سیره آن حضرت غیر از مسایل اجتماعی نیست اما اگر کسی در این جشنواره گیر کند اشتباه کرده است.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با بیان اینکه داستان نویس بازتاب دهنده آنچه که در اطرافش می گذرد است ادامه داد: یک نویسنده نباید تولید داستان خود را منوط به برنده شدن در جشنواره کند، بلکه جذابیت داستان برای مخاطب را باید مد نظر داشته باشد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان