جمع‌آوری ۱۷۳ واحد پلاسما از بهبودیافتگان کرونایی در استان سمنان

وحید بغدادی، مدیرکل انتقال خون استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به چهل و ششمین سالروز تأسیس انتقال خون در ایران اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه ۱۲ هزار و ۶۴۵ نفر به پایگاه‌های انتقال خون در استان سمنان مراجعه کردند.

وی بابیان اینکه از این تعداد ۱۰ هزار و ۱۵۰ نفر موفق به اهدای خون شدند، افزود: در این مدت شاهد افزایش ۱.۲ درصدی اهدای خون توسط بانوان در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

میانگین خون‌گیری از بانوان در استان سمنان ۵.۷ درصد است

وی با تأکید بر اینکه بانوان بیشترین مصرف‌کننده و کمترین اهداکننده خون در ایران هستند، تصریح کرد: ترویج باورهای غلط و فرهنگ نادرست در این راستا مانع از مشارکت بانوان برای اهدای خون در ایران می‌شود.

بغدادی بابیان اینکه در کشورهای پیشرفته میزان مشارکت بانوان در اهدای خون به ۴۰ درصد می‌رسد، تأکید کرد: میانگین خون‌گیری در چهار ماه ابتدای سال جاری از بانوان در استان سمنان ۵.۷ درصد است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۴.۵ درصد بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع کرونا از اوایل اسفندماه در ایران بیان کرد: این امر منجر به کاهش مراجعات به پایگاه‌های انتقال خون شد و درعین‌حال بسیاری از عمل‌های جراحی غیرضروری در کشور لغو شد.

جمع‌آوری ۱۷۳ واحد پلاسما از بهبودیافتگان کرونایی در استان

وی با تأکید بر اینکه شیوع کرونا درعین‌حال در ابتدای سال جاری میزان مصرف خون را کاهش داد، اضافه کرد: با آغاز عمل‌های جراحی از اردیبهشت‌ماه میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی در استان افزایش‌یافته است.

بغدادی با اشاره به شیوع پیک دوم کرونا در کشور بیان کرد: در روزهای اخیر مراجعات به پایگاه‌های انتقال خون استان کاهش‌یافته و از آحاد مردم خواستاریم در این راستا مشارکت بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به شیوه پلاسما درمانی در راستای مقابله با بیماری کرونا بیان کرد: تاکنون ۱۷۳ واحد پلاسما از بهبودیافتگان کرونایی در استان سمنان جمع‌آوری‌شده است و از سه هفته گذشته مصرف پلاسما در مراکز درمانی استان آغاز شد.

ضرورت افزایش میزان مشارکت بهبودیافتگان کرونایی برای اهدای پلاسما

بغدادی بابیان اینکه در این مدت ۱۶۰ واحد پلاسما مصرف‌شده است، خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌ها دریافتی از مراکز درمانی خوشبختانه تزریق پلاسمای خونی بهبودیافتگان به بهبودی بیماران کرونایی اثربخش بوده است.

بغدادی با تأکید بر لزوم مشارکت ویژه مبتلایانی که یک ماه از بهبودی آنان می‌گذرد، بیان کرد: بهبودیافتگان کرونایی می‌توانند با اهدای پلاسما خون خود به بهبودی سایر بیماران کمک شایانی کنند.

به گزارش مهر، نهم مرداد؛ روز اهدای خون نامگذاری شده است.