جنگل ابر شاهرود | بهشتی افسانه ای در قلب سمنان

در این مطلب می خواهیم یک جاذبه گردشگری فوق العاده زیبا را در کشور عزیزمان ایران به شما دوستداران طبیعت معرفی کنیم. جنگل ابر شاهرود یکی از اماکن دیدنی شاهرود بحساب می آید. برای اینکه بدانید جنگل ابر کجاست، کافی است که ما را تا پایان همراهی نمایید. جنگل ابر شاهرود در استان تاریخی و باستانی سمنان واقع شده و در ساخت خاطرات و فضایی عاشقانه دست کمی از مازیچال و فیلبند ندارد. هنگامیکه به این جنگل زیبا قدم می گذارید، بر بالای رشته کوه های ۴ هزار متری شاهوار ابرهایی را مشاهده می کنید که که گویی قله ها آنها را گرفتار خود ساخته اند و انگار عالم رنگ و لعابی متفاوت دارد!جنگل ابر

سمنان و ابر بی مثال
در نظر داشته باشید که سمنان بیابانی و خشک بوده و این جنگل طبعیت خشک و مرده آن را زنده می کند. این جنگل که از منحصر بفردترین جنگل های ایران بوده، از عجیب ترین و رویایی ترین قطب های گردشگری محسوب شده که واقعا نام ایران باور نکردنی incredible iran را شایسته ساخت. جنگل ابر سمنان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در سال ۸۹ چهاردهمین اثر طبیعی شاخته شد. جنگل ابر شهرتی جهانی داشته و تصاویر و اطلاعات آن در کتاب و مقاله های بسیاری به ثبت رسیده که البته تنها بخشی از میراث چند میلیون ساله ای بوده که در ایران قرار دارد.سمنان و ابر بی مثال

اهمیت جنگل ابر
این جنگل سمنان در مناطق هیرکانی واقع شده و همین دلیل سبب شد تا گیاهان خاص دارویی در این مناطق پرورش داده شوند. قدیمی بودن و زیبایی جنگل ابر شاهرود نیز از دلایل مهم اهمیت این منطقه بوده و گونه های جانوری و گیاهی نادری مثل سرخدار که قدمتی بیش از ۴ هزار سال دارد، در آن دیده می شوند. جنگل ابر شاهرود بدلیل عمر یا قدمت ۳ میلیون ساله نگین انگشتری استان سمنان محسوب می شود. این جنگل تنها بخش باقی مانده از طبیعت سه میلیون ساله بوده که از غرب چین تا مدیترانه کشیده شده است.اهمیت جنگل ابر

جنگل ابر کجاست؟
اگر از سمت شاهرود قصد سفر به جنگل ابر را دارید، در مسیر با باغ های بسطام و مقبره بایزید برخورد می کنید که خود آنها نیز از مناطق دیدنی هستند. بعد به منطقه ای پا می گذارید که ابرها به انحصار خود در آورده اند. در این منطقه درختی با ریشه های رونده که به اورس مشهور است یافت می شود و با ریشه های خود بر زمین می خزد. سمنان با وجود طبیعت خشک و بیابانی خود این دنیای متفاوت را در قلبش نهاده و با تپه های پر شیب و درختان بلند قامت دنیای دیگر را پدید آورده است. این جنگل زیبا از داشتن آبشار نیز محروم نمانده و در شیب شمالی کوه ابر آبشار شرشر با صدای خروشانش از عموم مردم پذیرایی می کند. آبشار آلوچال هم از دیگر چشمه سارهای این منطقه محسوب شده که بهتر است از راهنما برای بازدید از آن ها کمک بگیرید. اگر شما عاشق عکاسی هستید، دوربین خود را بردارید و اول صبح به دیدار جنگل بروید و منتظر هدیه هایی باشید که این طبیعت باور نکردنی برایتان آماده کرده است. این منطقه یکی از جذاب ترین ها برای عکاسی بوده و به همین دلیل، بسیاری از گردشگران و حتی موسسات گردشگری برای عکاس ها تورهای ویژه گردشگری را تدارک می بینند. دوچرخه سواری نیز از جمله تفریحات مناسب و جذاب در این منطقه بوده واقعا دوچرخه سواری در جنگل ابر شاهرود متفاوت هست! کمپینگ در جنگل ابر شاهرود از مهمترین کارهایی است که می توان انجام داد. بهتر است در هنگام پیاده روی در این منطقه وسایل لازم را با خود بردارید، چون ممکن است پیاده روی شما ساعت ها به طول انجامد. گروه های زیادی از افراد را در این جنگل می توان یافت که لوازم کامل سفر را برداشته و قصد جنگل نوردی را دارند و ترجیح می دهند صبح با آواز پرندگان این منطقه چشمان خود را باز کنند. طلوع و غروب این جنگل نیز فرصتی بی نظیر برای ثبت لحظاتی خاطره انگیز هست. این جنگل زیبا گونه های متفاوت گیاهی را در دل خود پرورش می دهد و بسیاری از علاقمندان گیاهان دارویی برای شناسایی گیاهان بدان رجوع می کنند.جنگل ابر کجاست؟

پوشش گیاهی جنگل ابر
پوشش گیاهی متنوع این جنگل یکی از عوامل خاص بودنش است. در سال ۱۳۷۰ طرح غنی سازی این جنگل در دستور کار قرار گرفت و بیشتر از ۲۰۰ هزار هکتار از منطقه شمالیش نهال کاری شد. در این طرح گونه هایی از قبیل بلوط، افرا، شیرداد، توسکا، اقاقیا، گلابی وحشی و ممرز مورد استفاده قرار گرفتند. جنگل های هیرکانی زیبایی بی مثال بوده که شیب شمالی کوه های البرز و سواحل جنوبی دریای خزر را در بردارند و همچنین از حوالی آستارا تا نزدیکی جنگل ابر نیز کشیده شده اند. این جنگل ها که از دوران ژوراسیک به جای مانده اند، پس از میلیون ها سال حفاظت از دوران یخ بندان، امروز درختان بی مثالی را در خود به عمل آورده اند. این جنگل ها ۳٫۷ میلیون هکتار از پوشش جنگلی ایران را شامل می شدند که البته امروز تنها ۱٫۸ هکتار آن باقی مانده است. این جنگل ها قدمتشان به دوره سوم زمین شناسی باز می گردد. به علت بالا بودن از سطح دریا در ایام سال هوای این جنگل ها سرد است. بارندگی نیز در این جنگل ها فراوان هست، به حدی که به ۵۰۰ میلی لیتر رسیده و متوسط دمای هوا هم ۲۰ درجه سانتی گراد بود. اگر این منطقه زیبا را برای سفر انتخاب کردید، چشمه سارهای زیبایش را فراموش نکنید.پوشش گیاهی جنگل ابر

توصیه هایی برای سفر به جنگل ابر
۱٫ موسسات گردشگری وجود دارند که تور جنگل ابر را با وجود رهبران مجرب و کار بلد برگزار می کنند که شما می توانید یک سفر امن و خاطره انگیز داشته باشید، لذت کافی را ببرید و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

۲٫ این جنگل بسیار زیبا قدمت تاریخی دارد و باید بسیار به فکر حفظ آن بود، زیرا یک جنگل مصنوعی نبوده و تمامی درختانش همانند انسان ها نظاره گر شما هستند.

۳٫ در طول سفر خاطره انگیز خود به جنگل ابر شاهرود می توانید از دیگر آثار گردشگری و تاریخی منطقه نیز دیدن نمایید. آرامگاه بایزید بسطامی و آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، آرامگاه یمین فرومدی، روستای تاریخی تنگه داستان من، کاروانسرای میان دشت و موزه شاهرود از این دسته هستند.

۴٫ در این جنگل شما نمی توانید از ماشین شخصی و وسایل عادی بهره ببرید. برای همین توصیه ما به شما این است که از طریق تورهای گردشگری به این منطقه سفر کنید.

۵٫ در طول سفر و کمپ خود از غذاهای کم حجم و پر انرژی استفاده نمایید و همراه خود داشته باشید. همچنین، در فصول سرد حتما وسایل گرم کننده همراه ببرید.

۶٫ به هیچ عنوان به تنهایی به این سفر نروید، حتما راهنما داشته باشید و همچنین وسایل روشنایی همراه خود ببرید. مه غلیظ در سراسر جنگل سبب می شود که شما دید کافی نداشته باشید و جنگل نیز حیوانات وحشی بسیار داشته و ممکن است خطر آفرین باشند.

۷٫ این جنگل بسیار زیبا در کنار خاص بودن منظره هایش، بسیار خطرناک هست، خصوصا برای گردشگران تازه کار. کمی بی توجهی می تواند شما را پشیمان کند و خوشی سفر را بگیرد.

۸٫ موبایل متصل به اینترنت و GPS خود را فراموش نکنید.

۹٫ اگر به دنبال تجربه جدیدی در فصل تابستان هستید، حتما به جنگل ابر سفر کنید. در این فصل، آبشار آلوچال، کمپ در بلندی های این جنگل و تماشا کردن ستاره ها و ماه، بهترین و زیباترین تابستان را برای شما رقم می زنند.

۱۰٫ اهالی میهمان نواز این جنگل شما را در خانه های روستایی خود پذیرا هستند و حتما شما را بر سر سفره های ساده خود میهمان می کنند.