حفاران غیر مجاز در سمنان دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت از آثار تاریخی استان سمنان گفت: حفاران غیر مجاز که در حال حفاری در منزلی در سمنان با هدف کشف اشیاء تاریخی و فرهنگی بودند، دستگیر شدند.
به گزارش فانوس، محمدرضا افضلی ضمن بیان اینکه ۹ حفار غیر مجاز که با هدف تحصیل و خروج اشیاء تاریخی و فرهنگی، منزلی در سمنان را به طول سی متر به صورت عمودی و افقی حفاری کرده بودند، دستگیر شدند، بیان داشت: با انجام عملیات اطلاعاتی منزل مورد نظر توسط عوامل یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، این حفاران شناسایی و پس از کسب مجوز از مقام قضایی دستگیر شدند.

وی با تاکید بر اینکه حفاری غیر مجاز طبق قانون جرم است، گفت: تا کنون چنین حفاری غیرمجازی با این عمق و ارتفاع در شهر اتفاق نیفتاده و این امر با چنین ابعاد و حجم خاکبرداری در نوع خود بی سابقه بود.

فرمانده یگان حفاظت از آثار تاریخی استان سمنان گفت: براساس ماده واحده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هر گونه حفاری و کاوش به قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب، به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیائ مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شود و چنانچه حفاری در اماکن و محوطه های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات ادوات حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می شود.
افضلی بیان کرد: علاقمندان به حفاظت و صیانت از آثار تاریخی استان سمنان می‌توانند هرگونه تخلف، تعرض، تخریب یا حفاری غیرمجاز علیه آثار تاریخی را به شماره ۳۱۷۰۵ سامانه خبری یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اعلام کنند
منبع: مهر