خرده فرهنگ ها نیاز به معرفی دارند

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: خرده فرهنگ‌ها ظرفیت زیادی داشته و برای حفظ و احیاء، نیاز به معرفی دارند.
به گزارش مرآت، « حسین خواجه بیدختی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در مراسم اختتامیه جشنواره فولکلور البرز نشینان با قدردانی از همراهی خوب مردم سمنان و مسافران از ویژه برنامه های این جشنواره گفت: یکی از اهداف برگزاری جشنواره فولکلور، معرفی، حفظ و احیای خرده فرهنگ ها بود.

وی با اشاره به اینکه مراسم آئینی استانها در شب‌های جشنواره برگزار می‌شد، افزود: برگزاری این جشنواره نقش موثری در افزایش نشاط اجتماعی در مردم داشت.

برنامه‌های آخرین شب جشنواره فولکلور البرزنشینان، شب گذشته(چهارشنبه بیست و چهارم شهریور ماه) با اجرای چاووشی خوانی و پرچم گردانی پرچم متبرک شده در حرم حضرت علی(ع) ، دوتارنوازی استاد یگانه از مفاخر موسیقی نواحی ایران، اجرای مراسم آئینی خراسان رضوی، دوتار نوازی گروه چناران، نورافشانی و اهدای جوایز نفیس به برندگان جشنواره به پایان رسید.

اجرای مراسم آئینی عیدانه شاهرود و میامی، برگزاری مسابقه فرهنگی، آئین چوب بازی روستای حسن آباد سمنان، مراسم معنوی تعزیه، کتولی خوانی استان گلستان، مراسم آئینی روستای افتر سرخه، جشنواره عرق نعنا، مراسم آئینی خراسان شمالی، برنامه آئینی شهرستان دامغان مراسم آئینی گروه آوای ایل سنگسر بخشی از مراسم آئینی و نشانگر فرهنگ عامه بود که در این جشنواره برگزار شد.

هنرمندان صنایع دستی استانهای شرکت کننده در این جشنواره شامل گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، البرز، قزوین، زنجان و سمنان در ۱۱۰ غرفه به ارائه صنایع دستی و سوغات منطقه خود پرداختند.

جشنواره فولکلور البرز نشینان از هجدهم تا بیست و چهارم شهریور ماه در محل پارک شهروندی پارک سیمرغ سمنان اجرا شد.

استان سمنان در نوار جنوبی رشته کوههای البرز قرار دارد. این استان خاستگاه فرهنگ‌ها و آداب و رسوم کهنی است که شماری از این آئین‌ها به یادگار مانده اند، بر این اساس تا کنون ۶۱ اثر معنوی استان سمنان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

فولکلور یا فرهنگ عامّه میراث قومی و معنوی یک ملت است. فولکلور هر منطقه مجموعه ای از رفتارها، گفتارها ، پوشش ها ، آداب و رسوم و عاداتی است که افراد آن منطقه، آنها را از گذشتگان و نیاکان خود به ارث برده اند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان