رشد چشمگیر بدمینتون استان سمنان در کشور

نایب رئیس بانوان فدراسیون بدمینتون با اشاره به رشد چشمگیر بدمینتون استان سمنان در چند سال اخیر گفت: قطعا در سال های آینده در رده جوانان و نوجوانان ملی پوشانی از استان سمنان خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان ؛فریبا مددی نایب رئیس بانوان فدراسیون بدمینتون در حاشیه برگزاری دوازدهمین دوره مسابقات بدمینتون قهرمانی نوجوانان دختر کشور گفت: این مسابقات با حضور ۱۵۶تیم از ۲۴ استان کشور به مدت دو روز در آکادمی بدمینتون شاهرود برگزار شد.

وی با اشاره به اختصاص ۷ سهمیه به هر استان برای شرکت در این مسابقات اظهار کرد: از هر استان سه ورزشکار در قسمت انفرادی و دو تیم دو نفره در قسمتی تیمی حضور دارند و در رده سنی جوانان و بزرگسالان نیز به همین صورت است.

نایب رئیس بانوان فدراسیون بدمینتون استقبال ورزشکاران از این دوره مسابقات را چشمگیر توصیف کرد و افزود: در مسابقات رده سنی نوجوانان نسبت به رده جوانان و بزرگسالان تعداد ورزشکاران بیشتری حضور یافته اند که نشان دهنده این است که برنامه ریزی فدراسیون بدمینتون در زمینه استعداد یابی موفق بوده و انگیزه حضور ورزشکاران در رده های پایه فراهم شده تا ورزشکاران با حضور در این مسابقات ضمن رقابت با یکدیگر مهارت های خود را نیز محک بزنند.

مددی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات برگزاری مسابقات به صورت رنکینگ و تیمی هیچ تفاوتی ندارد عنوان کرد: تیم های برتر این مسابقات با توجه به ارزیابی عملکرد کل بازیکنان انتخاب خواهند شد و امتیاز همه بازیکنان در مسابقاتی که داده است شمرده شده و حد نصاب در نظر گرفته می شود و پس از آن تیم های برتر این مسابقات اعلام خواهند شد.

وی همچنین در خصوص چگونگی برگزاری اردوهای استعداد پروری عنوان کرد: در گروه سنی ب از سال گذشته فراخوان اردوهای استعداد پروری در دو گروه الف و ب اعلام شد و پس از برگزاری چند مرحله تست و رقابت های انتخابی بین ورزشکاران شرکت کننده در اردوهای استعداد پروری ۳۰ ورزشکار انتخاب شدند که این ورزشکاران هفته آینده در قالب یک تیم ۴۲ نفره به اردوی استعداد پروری در شهر ارومیه اعزام می شوند و بعد از برگزاری مسابقات بین این ورزشکاران ۱۰ نفر برتر انتخاب خواهند شد.

نایب رئیس بانوان فدراسیون بدمینتون ادامه داد: در گروه سنی الف نیز ۱۶ نفر از برترین های بدمینتون کشور در این مسابقات حضور دارند که به نیمه نهایی و فینال راه یافته اند.

مددی با اشاره به برگزاری دومین جلسه استعدادیابی فدراسیون با حضور اعضا در شاهرود اعلام کرد: جشنواره استعداد پروری در اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد و در آن از نفرات برتر اردوهای استعداد یابی که در اردوهای استعداد پروری که طی دو یا چند مرحله شرکت می کنند نیز برای حضور در این جشنواره دعوت خواهد شد و برترین های این اردوها برای سال ۹۶ انتخاب خواهند شد که پشتوانه ای برای بازیکنان منتخب ملی در رده سنی نوجوانان و جوانان باشند.

وی به حضور فعال ۲۷ استان در اردوهای استعدادیابی اشاره کرد و گفت: ۱۰ استان کشور که بازیکنان برتر دارند به عنوان پایگاه های قهرمانی و استعداد یابی مشخص شده اند که به صورت مستمر به این استانها میزبانی مسابقات، اردوها و … داده می شود و خوشبختانه برنامه ریزی فدراسیون در زمینه استعدادیابی خانم ها و آقایان موفق بوده است.

نایب رئیس بانوان فدراسیون بدمینتون با بیان اینکه استان سمنان یکی از استان هایی است که در سالهای اخیر رشد چشمگیری در ورزش بدمینتون داشته است اظهار کرد: ۴ بازیکن شاهرودی در مسابقات بین المللی دهه فجر سال گذشته شرکت داشته و یکی از بازیکنان این شهرستان در اردوهای برون مرزی حضور یافته و به مسابقات آسیاسی نیز اعزام شده است.

مددی ادامه داد: اشرف رضوی مربی تیم استان سمنان نیز زحمت زیادی برای بدمینتون شاهرود و استان سمنان کشیده است و از مربیان استعداد یاب فدراسیون بدمینتون هست که علاقمند و پیگیر فعالیت های ورزشکاران این رشته در استان هستند و برای ارتقای سطح فنی به کمپ برون مرزی مالزی اعزام شده است.

وی افزود: در مسابقات کنونی نیز بازیکنان شاهرودی که متولد سال ۸۳ به بعد هستند جزو ۸ نفر یا ۱۶ نفر برتر هستند و پشتوانه ای برای ورزشکاران شاهرودی در رده های سنی بالاتر هستند و قطعا در سال های آینده در رده جوانان و نوجوانان ملی پوش شاهرودی خواهیم داشت.

نایب رئیس بانوان فدراسیون بدمینتون اذعان کرد: به غیر از استان سمنان استان های کرمانشاه، مازندران و آذربایجان شرقی نیز در سالهای اخیر در ورزش بدمینتون بانوان رشد چشمگیری داشته اند.

مددی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به عدم کسب سهمیه بدمینتون در المپیک ریو اعلام کرد: جلسات برنامه ریزی از ابتدای سال آغاز شده است و اردوهای استعداد پروری جوانان و نوجوانان بصورت مستمر در حال برگزاری است و ان شاالله در المپیک ۲۰۲۰ بتوانیم سهمیه ای در قسمت آقایان و بانوان داشته باشیم.

وی با اشاره به ارتقای بدمینتون ایران از سطح سه به سطح دو از نظر فنی گفت: یکی از دلایل این ارتقا برگزاری مستمر مسابقات بین المللی بدمینتون جام دهه فجر است که امسال نیز بیست و ششمین دوره این مسابقات برگزار خواهد شد و دلیل دیگر این ارتقا حضور بیشتر ورزشکاران ما در مسابقات بین المللی، کمپ های اردویی برون مرزی، اعزام مربیان به کمپ های برون مرزی و … است و امیدواریم با برنامه ریزی صحیح و ارتقای سطح مربیان به سطوح بالاتری دست یابیم.

نایب رئیس بانوان فدراسیون بدمینتون توجه به فعالیت های آموزشی را یکی از برنامه های فدراسیون بدمینتون عنوان کرد و افزود: هرساله کلاس ارتقای داوری از درجه سه به دو و از درجه دو به یک برگزار می شود در سال جاری نیز یکی کلاس با حضور ۱۵ استان در مسابقات قهرمانی کشور نونهالان تبریز برگزار شد و کلاس دیگر نیز با حضور ۱۶ استان در مسابقات قهرمانی کشور نونهالان شاهرود برگزار شد و پس از برگزاری یک دوره دیگر به صورت متمرکز و ارزیابی عملکرد داوران به درجه دو ارتقا خواهند یافت.

مددی ادامه داد: هم اکنون نیز در قسمت خانم ها یک داور بین المللی داریم که سال گذشته برای قضاوت به مسابقات بین المللی اعزام شد یک داور آسیایی و ۲ سرداور آسیایی داریم که پس از گذراندن دوره های مختلف ارتقای درجه خواهند یافت.

وی برگزاری کلاس های ارتقای مربیان را یکی دیگر از برنامه های فدراسیون بدمینتون اعلام کرد و گفت: کلاس های ارتقای مربیان از درجه سه به دو و از درجه دو به درجه یک همه ساله برگزار می شود و در مهر ماه سال جاری نیز دو کارگاه برای ارتقای مربیان از درجه سه به درجه دو داریم که این کارگاه سه روزه برگزار می شود و به هر استان نیز برای شرکت در این دوره سهمیه داده شده است و مربیان شرکت کننده در این کارگاه ها در صورتی که دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند به درجه دو ارتقا خواهند یافت.

نایب رئیس بانوان فدراسیون بدمینتون ادامه داد: هم اکنون نیز در سطح کشور ۱۹ مربی بین المللی در رشته ورزشی بدمینتون داریم که سطح مربی گری بین المللی را گذرانده اند.

دوازدهمین دوره مسابقات بدمینتون قهرمانی نوجوانان دختر کشور با حضور ۷۰ ورزشکار در قسمت یک نفره و ۴۲ تیم دو نفره از ۲۴ استان کشور به مدت دو روز در آکادمی بدمینتون شاهرود در حال برگزاری است.
همزمان با برگزاری این مسابقات کلاس ارتقاء داوری درجه ۳ به ۲B نیز برگزار شد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان