دانشگاهیان سمنان دستگاه حذف اشباع ترانسفورماتور را ثبت اختراع کردند

به گزارش خبرگزاری ایرنا، داود معروفی، مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان گفت: دستگاه «حذف اشباع ترانسفورماتور جریان به روش جبرانسازی و مغناطیس زدایی» به همت محققان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و شرکت برق منطقه ای سمنان، و با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان ثبت اختراع شد.

داود معروفی روز یکشنبه به رسانه ها گفت: این اختراع به همت یوسف علینژاد برمی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، سعید صنعتی دانشجوی دکتری این دانشکده، دانشگاه سمنان و برق منطقه ای سمنان در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره ۱۰۱۵۶۱ به ثبت رسید.
علینژاد برمی درباره این اختراع گفت: ترانسفورماتور جریان یکی از ترانسفورماتورهای اندازه‌ گیری گران قیمت در صنعت برق است که وظیفه اندازه‌ گیری جریان در سیستم های با ولتاژ فشار قوی را در ایستگاه های برق، نیروگاه ها و خطوط انتقال بر عهده دارد.

وی ادامه داد: ممکن است در برخی شرایط مثل عبور جریان اتصال کوتاه با دامنه بالا یا نامتعادلی جریان یا کلیدزنی در شرایط نامناسب در شبکه قدرت اتفاق بیفتد، که بر اثر آن ترانسفورماتور جریان اشباع مغناطیسی شود.
وی با بیان اینکه بروز اشباع می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از جمله وقوع خطا در حفاظت واحد، خطا در عملکرد فانکشن هایی مثل باز بست یا اختلال در ذخیره اطلاعات در ثبات‌ها شود افزود : برای جلوگیری از این مشکلات در این اختراع روشی ارائه شده است که مانع وقوع اشباع در ترانسفورماتور جریان می شود.
وی بیان کرد: با استفاده از دستگاه ساخته شده نیاز به تعویض ترانسفورماتورهای جریان در بسیاری از موارد از بین می رود و با توجه به قیمت بالای ترانسفورماتورهای جریان، باعث صرفه جویی مالی زیادی ایجاد می شود.
این اختراع نتیجه کار تحقیقاتی مشترک سه ساله محققان دانشگاه سمنان و شرکت برق منطقه ای سمنان است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان