سرمازدگی حدود ۲۰ درصد محصولات کشاورزی سمنان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت : به دلیل ورود موج سرما از نیمه دوم امسال به ویژه هفته های گذشته، ۲۰ درصد از محصولات کشاورزی این استان سرمازده شدند که میزان خسارت آنها در فصل برداشت مشخص می شود.

سیدحسن میرعماد در گفت و گو با ایرنا سرمایه زدگی اراضی گندم را بیشتر از سایر محصولات اعلام کرد و افزود : با ارایه برنامه های مدیریت آبیاری و تغذیه بهینه بذر گندم در چند مانده به برداشت گندم، می توان در کاهش خسارت های وارد شده قدم های مؤثری برداشت.
استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.
وی اظهارداشت : گندمکاران استان در سال زراعی گذشته ۱۰۷ هزار تن گندم برداشت کردند که ۹۹ هزار تن از آنان خریداری شد و پیش بینی می شود تولید گندم در سال زراعی جدید به ۱۱۰ هزار تن برسد.
میرعماد اضافه کرد : برای سال زراعی ۹۶-۹۷ بیش از ۲۱ هزار و ۴۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان گندم به صورت آبی و در هشت هزار و ۵۰۰ هکتار گندم به صورت دیم کشت شده است.
رییس سازمان جهاد کشاوری استان سمنان یادآور شد : با هدف نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، در سال زراعی ۹۵- ۹۶ محصول جو در بیش از ۱۳ هزار و ۷۹۱ هکتار به صورت آبی و در سه هزار و ۸۰۰ هکتار نیز به صورت دیم کشت شد.
میرعماد با بیان این که در ۲ ماه گذشته برف و سرما به ۲۵ تا ۳۰ درصد از درختان سیاه ریشه در استان سمنان خسارت وارد کرده است، اضافه کرد : انتظار می رود با هرس درختان و اقدام های پیشگیرنه، از ادامه روند سرمازدگی درختان جلوگیری شود.
ضریب خوداتکایی کشور در گندم در سال ۹۳ حدود ۷۷٫۳ درصد در سال ۹۴ حدود ۸۵٫۲ درصد بود که به همت دولت یازدهم، ضریب خوداتکایی گندم در ایران در سال ۹۵ به ۱۰۰ درصد رسید و کشور در تولید گندم به خودکفایی رسید.
۴۳ هزار بهره بردار در حوزه های مختلف کشاورزی در استان سمنان فعالیت دارند.