سمنانی‌ها همچنان در اهدای خون پیشتازند

سمنان- ایرنا- مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت: این استان از نظر شاخص اهدای خون به ازای هر یک هزار نفر و داشتن بالاترین تعداد اهداکننده مستمر در کشور سالیان متعدد رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

اسفندیار عزیزی روز چهارشنبه به مناسبت ۹ مرداد روز اهدای خون در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: میانگین شاخص خون دهی در کشور از هر یک هزار نفر ۲۷ نفر است که این رقم در استان سمنان ۴۸ نفر از یک هزار نفر است.

وی با اشاره به مراجعه ۱۰ هزار و ۷۶۴ نفر برای اهدای خون در سه ماه نخست امسال، بیان کرد: هشت هزار و ۵۶۴ نفر از این افراد موفق به اهدای خون شدند که ۶ هزار و ۸۴۸ نفر از این افراد نیز اهداکنندگان مستمر هستند و بقیه افراد اهداکنندگان مرتبه اول هستند.
عزیزی ادامه داد: در سال گذشته ۳ هزار و ۷۴۰ نفر پلاسما اهدا کردند که ۲۹ درصد جمعیت اهداکنندگان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری ها، عمل های جراحی و حوادث، نیاز به خون به منظور توزیع بین بیمارستان ها و مراکز درمانی را در فصل تابستان بیشتر می کند، گفت: بیماران نیازمند به خون، زندگی خود را مدیون اهداکنندگان خون به ویژه اهداکنندگان مستمر هستند.

مدیرکل انتقال خون استان سمنان با اشاره به اینکه میانگین سنی اهداکنندگان خون در سمنان ۳۷ سال است، اضافه کرد: داوطلبان اهدای خون باید حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال و حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشند.

وی ضمن قدردانی از مشارکت مردم، بر استمرار امر خداپسندانه اهدای خون تاکید کرد و گفت: تمام پایگاه های ثابت در استان سمنان آماده دریافت خون از شهروندان، مسافران و گردشگران هستند.