سوغاتی‌های استان سمنان چیست؟

سوغات این استان را به طور کلی می‌توان به دو دسته تقسیم کرد.

۱٫ محصولات کشاورزی و دامی

۲٫ صنایع‌دستی

یکی از مهم‌ترین سوغات استان سمنان را محصولات کشاورزی و دامی این استان نظیر پسته، انگور، گردو، انجیر، ماست، کشک، دوغ و روغن زرد تشکیل می‌دهد. علاوه بر این‌ها انواع نان‌ها نظیر کماج، فطیر و شیرمال هم جز سوغات این استان به شمار می‌روند. محصولات دامی و کشاورزی استان سمنان علاوه بر تأمین نیاز مردم استان سهم به سزایی در صادرات را هم داراست.

استان سمنان را باید یکی از استان‌های نامدار در زمینه‌ی صنایع‌دستی دانست؛ چراکه این استان به صورت گسترده در این خصوص فعالیت دارد و مردمانش در ساخت انواع زیادی از هنرهای دستی مهارت دارند. هنرهایی چون قالی‌بافی، گلیم‌بافی، نمدمالی، چاپ قلمکار، منبت‌کاری و سفال‌گری و دست‌بافت‌هایی چون جاجیم، چادرشب، پلاس و … به صورت ماهرانه‌ای در این استان رواج دارد.

شهرستان سمنان

مردم شهرستان سمنان در طیف وسیع و متنوعی به پخت نان‌های مختلفی چون نان پیازی، کماج، شیرمال، فطیر و… می‌پردازند. این نان‌ها که بسیار خوش‌خوراک هستند؛ از قدیم‌الایام در این شهر تاریخی پخت می‌شدند؛ اما امروزه به دلیل استقبال زیاد مسافران از این نان‌های خوشمزه مراکز پخت زیادی در این شهر دایر شده است. یکی از مرغوب‌ترین شیرمال پزی‌های این شهر مغازه‌ی بسیار کوچکی است که در میدان معلم، ابتدای بلوار میرزای شیرازی قرار دارد.

شهرستان شاهرود

شهرستان شاهرود به سبب موقعیت جغرافیایی‌اش یکی از قطب‌های کشاورزی استان به شمار می‌رود و از این رو درصد زیادی از سوغات این شهر را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهند. یکی از معروف‌ترین سوغات این شهر انگور است. انواع انگور چون انگور لعل، ریش‌بابا و … در باغ‌های شاهرود پرورش داده می‌شود که علاوه بر تأمین نیاز مردم استان نقش گسترده‌ای در صادرات ایفا می‌کند. از طرفی تولید کشمش و شیره‌ی انگور توسط زنان شاهرودی بسیار رایج است. فصل برداشت انگور در شهرستان شاهرود از اوایل تابستان شروع شده است و تا اواسط پاییز ادامه میابد.

زردآلو هم یکی دیگر از محصولات کشاورزی این شهرستان است که بسیار طرفدار دارد. اگر به شاهرود رفتید و فصل این میوه‌ی خوشمزه تمام شده بود؛ کافی است به خشکبارفروشی‌های سطح شهر بروید و قیسی (برگه‌ی زردآلو خشک‌شده که با مغز زردآلو یا بادام پر شده است) یا برگه‌ی زردآلو تهیه کنید.

علاوه بر محصولات کشاورزی محصولات دیگری هم در این شهر برای سوغات خریداری می‌شوند. آب‌نبات، نان کاک، کشک سوزمه و … از دیگر سوغاتی‌های این شهرستان هستند.

شهرستان دامغان

دامغان را همه با پسته‌هایش می‌شناسند. این شهر نقش گسترده‌ای در تولید پسته در کشور ایفا می‌کند. اگر به این شهر سفر کردید یا گذرتان به دامغان افتاد می‌توانید از اوایل مرداد تا اواخر مهر پسته‌ی تازه پیدا کرده و نوش جان کنید؛ اما اگر در سایر فصول سال به دامغان رفتید می‌توانید پسته‌ی خشک‌شده را با قیمت‌هایی متنوع در این شهر پیدا کنید

سنگسر یا مهدیشهر

شهر مهدیشهر یا سنگسر یکی از بزرگ‌ترین ایلات کشور را در دل خود جای داده است. عشایر سنگسری مهارت زیادی در تولید انواع لبنیات نظیر کره، پنیر، دوغ، ماست، کشک و … را دارند. از آنجایی که نژاد گوسفند سنگسری یکی از بهترین نژادها در ایران است، محصولات لبنی این شهر از کیفیت بالایی برخوردارند.

شهمیرزاد

شهر شهمیرزاد به سبب موقعیت جغرافیایی‌اش یکی از خوش آب و هواترین شهرهای این استان است. طبیعت بکر این شهر زبانزد مردم استان بوده و گردوی شهمیرزاد یکی از باکیفیت‌ترین گردوهای کشور است. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان در شهر شهمیرزاد واقع شده است و مساحتی حدود ۷۵۰ هکتار دارد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان