مرگ آرام شاعر و مورخ سمنانی در سکوت خبری رسانه‌ها

محمد احمدپناهی، مورخ، نویسنده، شاعر و پژوهشگر سمنانی که در شعر به پناهی سمنانی تخلص می‌کرد در سکوت خبری رسانه‌های ملی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش ایسنا، محمد احمد پناهی متولد مهرماه سال ۱۳۱۳ سمنان بود تحصیلات خود را در سمنان و تهران دنبال و در رشته تاریخ از دانشگاه تربیت معلم دانش‌نامه کارشناسی گرفت.

از این نویسنده و مورخ و پژوهشگر آثار متعددی در سه بخش تاریخ، سمنان پژوهی و فلکلور و ادبیات به جای مانده است.

این مورخ پیشکسوت که به‌صورت آکادمیک در حوزه تاریخ تحصیل کرده بود آثار متعددی به رشته تحریر درآورده که: “شاه اسماعیل صفوی، مرشد سرخ کلاهان” ؛ “لطفعلی خان زند، از شاهی تا تباهی”، “نادرشاه، بازتاب حماسه و فاجعه ملی”، “تیمور لنگ، چهره هراس انگیز تاریخ”، “حسن صباح، چهره شگفت انگیز تاریخ”،” امیرکبیر- تجلی افتخارات ملی”،”کریمخان زند، نیکوترین زمامدار تاریخ ایران”، “چنگیزخان، چهره خون ریز تاریخ”، “فتحعلیشاه قاجار سقوط در کام استعمار”، “آغا محمدخان قاجار، چهره حیله‌گر تاریخ”، “امیر اسماعیل سامانی فرمانروای بزرگ و عادل”، “ستارخان سردار ملی و نهضت مشروطه” و…از مهمترین تالیفات وی در حوزه تاریخ ایران است.

احمد پناهی که در شعر به پناهی سمنانی تخلص داشت علاوه بر سرودن غزلیات، قصائد و آثار کلاسیک و… در زمینه پژوهش‌های ادبی آثاری از خود به‌جای گذاشته که دو مجموعه شعر “ازدی که گذشت”و” منظومه شاعر و پری”ودوبیتی‌های بومی‌سرایان ایران،”ترانه‌های ملی ایران، سیری در ترانه و ترانه‌سرائی در ایران ” که چاپ اول آن در ۶۸ و چاپ دوم آن در ۷۷ به بازار کتاب راه یافت و آثاری در حوزه ادبیات فولکلور و زبان و ادبیات سمنانی از آن جمله است.

محمد احمد پناهی که همواره به زبان مادری خود علاقه ویژه‌ای داشت در طول عمر بیش از ۸۲ ساله خود آثاری در این بخش به رشته تحریر درآورد که بعدها مرجع بسیاری از آثار متاخر در حوزه سمنان‌پژوهی شد.

“فرهنگ سمنانی – شرح حال و نمونۀ آثار شاعران در گویش سمنانی با آوان‌وشت اشعار”، ” آداب و رسوم مردم سمنان- مثل­ها، افسانه­ها، لطیفه­ها، ترانه­ها، باورهای عامه،حرف و فنون سنتی”، “تقسیم آب در سمنان قدیم” و… از مهمترین آثار این نویسنده پرتلاش در حوزه سمنان‌پژوهی است.

یکی از پژوهشگران پیشکسوت سمنانی که تالیفات متعددی در حوزه زبان و ادبیات سمنان دارد با تمجید از فعالیت‌های محمد احمد پناهی از او به‌عنوان یکی از پیشکسوتان در این بخش نام برد و گفت: زنده‌یاد محمد احمد پناهی از جمله کسانی است که در کنار چند چهره دیگر زحمات زیادی برای معرفی زبان و ادبیات بومی سمنان کشیده است.

فرهنگ شکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان اظهار کرد: آثار زنده‌یاد احمدپناهی از جمله آثار خوب در حوزه سمنان‌پژوهی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگ و ادبیات بومی سمنان، تصریح کرد: زبان سمنانی از غنای بالایی برخوردار است و باید از نویسندگان و پژوهشگرانی که در این حوزه زحمت می‌کشند تجلیل کرد.

نویسنده کتاب”سمنان بر تارک روزگاران” بر لزوم توجه بیشتر به زبان و ادبیات بومی تاکید کرد و افزود: توجه به زبان‌های بومی به غنای زبان فارسی کمک می‌کند.

این شاعر و پژوهشگر سمنانی بر لزوم حمایت مسئولان از نویسندگان و پژوهشگران و از جمله اهل‌قلم و نویسندگان ادبیات بومی تاکید کرد و گفت: رفع موانع از نشر آثار پژوهشگران و شعرا و خصوصا پژوهشگران فرهنگ و زبان و ادبیات بومی می‌تواند به تولید و غنابخشی به آثار این حوزه کمک کند.

حمید نظری از فعالان زبان و ادبیات بومی سمنان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان با تقدیر از تلاش‌های زنده‌یاد محمد احمد پناهی از وی به‌عنوان یکی از پیشگامان سمنان‌پژوهی نام برد و تصریح کرد: احمدپناهی همواره به ادبیات بومی زادگاهش توجه و دلبستگی زیادی داشت.

وی ادامه داد: کارنامه زنده‌یاد محمد احمد پناهی در حوزه‌های تاریخی، ادبی و زبان و ادبیات بومی و تالیف و گردآوری ده‌ها کتاب در این بخش به‌خوبی جایگاه این پژوهشگر پیشکسوت سمنانی را نشان می‌دهد.

نظری با بیان اینکه زنده‌یاد احمدپناهی تا همین اواخر با فعالان سمنان‌پژوهی در ارتباط بود افزود: احمدپناهی با شرکت فعالانه در همایش‌های قومس‌شناسی و ارایه مقالاتی در زمینه تاریخ و فرهنگ استان سمنان و نیز شرکت در کنگره مفاخر قومس بیش از پیش دلبستگی خود به فرهنگ، زبان و ادبیات بومی استان سمنان را نشان داد.

وی با بیان اینکه همکاری‌های علمی احمدپناهی با برخی مراکز علمی و پژوهشی سمنان از دیگر اقدامات ارزنده این استاد و پیشکسوت سمنانی است، خاطرنشان کرد: ارتباط این پژوهشگر و نویسنده با فرهنگ و زبان بومی سمنان هیچ‌گاه قطع نشد و همکاری با برخی نشریات ادبی و تاریخی و از جمله فرهنگ قومس و نشریاتی همچون فرهنگ مردم از دیگر فعالیت‌های زنده‌یاد احمدپناهی است.

نظری با تجلیل از خدمات و آثار قلمی زنده‌یاد احمدپناهی گفت: این پژوهشگر پیشکسوت از چنان جایگاه و وزنی در فرهنگ، زبان و ادبیات بومی سمنان برخوردار است که هر جا یادی از فرهنگ و ادبیات بومی سمنان به‌میان آید باید در کنار نام‌های بزرگ دیگری که در این حوزه تلاش‌های زیادی داشته‌اند، از ایشان نیز به بزرگی یاد کرد.

به‌هر روی همزمانی مرگ این نویسنده و تاریخ‌پژوه سمنانی با رحلت حضرت‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که از قضا علاوه بر تولد هر دو در سال ۱۳۱۳ هر دو نیز تالیفی در باب امیرکبیر نیز در کارنامه‌خود دارند، سبب شد که رسانه‌ها کمتر به این نویسنده و مورخ سمنانی بپردازند .

بی‌تردید تا زبان و ادبیات بومی سمنان زنده است نام پژوهشگران، نویسندگان و شاعران و هنرمندانی همچون پرویز پژوم شریعتی، احمدپناهی، جواهری، فرهنگ شکوهی و…نیز زنده خواهد بود.

گزارش از هوشنگ بسطامی-ایسنای سمنان

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان