شناخته شده‌ترین سوغاتی‌های سمنان

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از شهرداران شهرهای این استان خواست که با راه‌اندازی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در پارک‌های پرتردد و در مسیر مسافران به هنرمندان صنایع‌دستی استان کمک کنند. هرکدام از شهرستان‌های هشت‌گانه استان حداقل از صنایع دستی شاخص و یا سوغاتی شناخته‌شده برخوردارند و لذا با معرفی این آثار مانند: سفال و سرامیک سمنان، حوله سرخه، نمک گرمسار، لبنیات و یا مکنه مهدیشهر، چاپ قلمکار دامغان، نمد شاهرود می‌توان به بهبود اقتصاد هنرمندان فعال در این حوزه کمک کرد.
جورابلو همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های استانی در این بخش گفت: نمایشگاه بزرگ منطقه‌ای صنایع‌دستی در آبان‌ماه ۹۸ در استان برگزار خواهد شد.
به گزارش ایسنا، اگرچه در سفر به هرکدام از مناطق کویری استان و خصوصاً شهر سمنان سوغاتی ها و مخصوصاً خوراکی‌های خوبی وجود دارد اما نان‌های محلی سمنان، نان‌های خانگی، نان شیرمال، نان کماچ بیش از همه مشهور است، در گذشته نیز نان بقسمات سمنان، معروفترین سوغاتی این استان کویری را به خود اختصاص داده بود. علاوه بر این «نان چای» سمنان، سوغاتی خوشمزه دیگری است که در «سفرنامه وامبری» از آن نام برده شده و نویسنده این سفرنامه، آنچنان که در متن سفرنامه آمده در سفر به سمنان از آن خریداری و به هرات می‌برد.
امروزه شیرمال سمنان که نوعی نان شیرینی به حساب می‌آید بیشتر مورد اقبال مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد و از این‌رو شیرمال پزی‌های متعددی در سمنان و دیگر شهرهای استان وجود دارد.
سمنان در فصل‌های مختلف سال، سوغاتی‌های مخصوص آن فصل را دارد، انار، انجیر و بادمجان سمنان از مهم‌ترین سوغاتی‌های فصلی شهر سمنان هستند، هم‌چنین صنایع‌دستی مانند: نمد، سفال، سرامیک، نوعی پارچه به اسم «وشینه» و قالیچه‌های سمنانی که زنان سمنان آن را می‌بافند نیز امروزه بخشی از سوغاتی این شهر است، یکی از صنایع‌دستی معروف سمنان چاقوی سمنان بوده است و در سالیان دور تولید آن در سمنان رونق بسیار داشته و مورد اقبال بسیاری از مسافران قرار گرفته است، اما امروزه چاقوی سمنان به عنوان سوغات این شهر محسوب نمی‌شود.
در میان سوغاتی‌های خوشمزه و زیبای استان سمنان، سمنوپزان سمنان، فرآورده‌های لبنی مهدیشهر، دست بافته‌های امیریه دامغان، لاک‌تراشی (مخصوص پخت نان) در کالپوش میامی، دست‌بافته‌های کلاته خیج دامغان و صنایع‌دستی سوزن‌دوزی مهدیشهر در شمار میراث معنوی ایران به ثبت ملی رسیده‌اند.