شیوع کرونا موجب افزایش نزاع خانوادگی در استان سمنان نشد

مهدی نوروزی،
مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: شیوع کرونا فشار روانی در افراد را افزایش داده است، اما نزاع افزایشی نداشته و حتی کمی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بهار امسال در استان سمنان یک هزار و ۳۰۷ نفر و در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۳۷۱ نفربه دلیل نزاع برای انجام معاینه‌های بالینی به مراکز پزشکی قانونی سراسر استان مراجعه کردند.

تعداد مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی در سراسر استان نشان می‌دهد آمار نزاع و درگیری در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در استان پنج درصد کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی صحیح و اصولی نقشی مهم در کاهش آمار نزاع و درگیری در جامعه دارد و باید رسانه برای آگاهی بخشی بیش از پیش جامعه یاریگر باشد.

افراد برای رسیدن به حق خود باید به مراجع قضایی مراجعه کنند و نزاع نه تنها رفع کننده مشکلات نیست بلکه به افزایش آسیب و بزهکاری‌های اجتماعی دامن می‌زند و جز ایجاد مشکلات اجتماعی و حقوقی برای افراد خاطی و در بعضی از موارد قصاص و محکومیت مالی ثمری برای این بزه‌کاری متصور نیست.

ناتوانی در کنترل خود و نداشتن مهارت خودکنترلی، یک چالش اجتماعی جدی و عامل اصلی نزاع و درگیری به شمار می‌رود و انتظار می‌رود برای کاهش آمار نزاع در جامعه باید آموزش مهارت‌های موثر جدی گرفته شود.

طبق قانون افراد به دنبال وقوع نزاع و درگیری از طرف مراجع قضایی و انتظامی به مراکز پزشکی قانونی ارجاع می شوند و در این مجموعه پزشکی هم بر اساس نوع و میزان آسیب دیدگی با توجه به قانون مجازات اسلامی برای آنان گواهی طول درمان صادر می شود.

کارشناسان امور اجتماعی از دلایل بالا بودن آمار نزاع را پائین بودن سطح تحمل افراد در جامعه عنوان می کنند که می توان با آموزش مهارت های زندگی به خصوص در سنین پایین میزان تحمل افراد را در شرایط استرس بالا برد تا افراد به جای درگیری فیزیکی ، با بحث ، گفت و گو و تفاهم مشکلات خود را حل و فصل کنند.