طرح‌های آبیاری نوین در استان سمنان اجرایی می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه آب چالش جدی بخش کشاورزی در استان سمنان است گفت: طرح‌های آبیاری نوین در استان سمنان اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سید حسن میرعماد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به خشک‌سالی و کمبود منابع آب در استان سمنان بخش کشاورزی به‌شدت دچار مشکل شده است.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد از آب استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اذعان کرد: اجرای طرح‌های مدیریت مصرف بهینه آب در این بخش در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از اجرای طرح سیستم نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان سمنان خبر داد و بیان کرد: در سفر اخیر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به این استان اجرای طرح سیستم‌های نوین آبیاری در ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان سمنان تصویب شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در سال ۹۶ اجرای این طرح را در ۱۲ هکتار از اراضی استان سمنان هدف‌گذاری کرده است خاطرنشان کرد: تاکنون بالغ‌بر ۵ هزار هکتار از اراضی استان سمنان در این طرح سامان‌دهی شدند.

میرعماد با تأکید بر اینکه دولت دراین‌باره حمایت ویژه‌ای از کشاورزان می‌کند اضافه کرد: هیچ‌گونه محدودیتی برای ارائه تسهیلات در راستای راه‌اندازی سیستم‌های نوین آبیاری وجود ندارد.

وی یادآور شد: تاکنون بالغ‌بر ۲۴ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح سیستم‌های نوین آبیاری در استان سمنان تخصیص‌یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با تأکید بر اینکه طرح‌های مدیریت مصرف بهینه در استان سمنان به‌شدت پیگیری می‌شود اظهار داشت: تدوین الگوی کشت دومین طرح مؤثری است که در این راستا در سراسر استان سمنان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت اصلاح‌شده در سال زراعی جدید به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود تأکید کرد: در این طرح محصولات کم آب بر جایگزین محصولات پرآب‌بر می‌شود.

میرعماد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح دانست و افزود: محصولات کم آب بر دارای ارزش‌افزوده بالایی هستند و با توجه به شرایط اقلیمی استان سمنان کشت این محصولات مقرون‌به‌صرفه است و استقبال خوبی از سوی کشاورزان برای اجرای این طرح‌شده است.

وی در پایان با بیان اینکه ۵۲ طرح عمرانی و تولیدی در استان سمنان به مناسبت هفته دولت بهره‌برداری و افتتاح‌شده است افزود: مجموع اعتبارات هزینه شده در این طرح‌ها بالغ‌بر ۲۷۲ میلیارد ریال است و بالغ‌بر ۲۴۴ خانواده از مزایای اجرای این طرح بهره‌مند می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان عنوان کرد: ۳۷ طرح از مجموع طرح‌های بهره‌برداری شده در حوزه عمرانی و ۱۵ طرح در حوزه تولیدی است که زمینه ایجاد اشتغال برای ۱۴۵ نفر را فراهم می‌کند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان