طرح آموزش یک مهارت به دانش آموزان در شاخه نظری اجرا می شود

سمنان- ایرنا- معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ طرح آموزش یک مهارت به دانش آموزان پایه دهم شاخه نظری اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، حسین فولادیان روز چهارشنبه در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان سمنان در سالن غدیر استانداری گفت: این طرح برای اولین بار و در سطح ۲۰ درصد از کلاس های پایه دهم شاخه نظری یعنی ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از دانش آموزان اجرا می شود.
فولادیان با بیان اینکه دانش آموزان در این طرح قرار است ۱۴۰ ساعت آموزش های مهارتی را فراگیرند، اظهار کرد: در مجموع برای اجرای این طرح در سال جاری ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار مورد نیاز است که ۵۰ درصد آن سهم بخش دولتی و بقیه باید از محل مشارکت اولیاء دانش آموزان تامین شود.
وی با بیان اینکه طرح آموزش یک مهارت به دانش آموزان شاخه نظری در کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال نقش مهم و بسزایی دارد، گفت: آموزش و پرورش به دنبال افزایش رشته های مهارتی و فنی و حرفه ای است تا با ارائه آموزش های مهارتی با استانداردهای بین المللی به دانش آموزان، نیروی انسانی بومی متخصص و ماهر تربیت کند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان با تاکید بر شعار هر دانش آموز یک مهارت، ارائه آموزش های مهارتی به دانش آموزان شاخه نظری را بسیار ضروری دانست و این امر را لازمه افزایش توان مهارتی دانش آموزان هنگام ورود به دانشگاه و بازار کار عنوان کرد.
فولادیان با تشریح مزایای اجرای این طرح در مدارس استان سمنان گفت: ارائه این آموزش ها به دانش آموزان بسیار هدفمند است زیرا دانش آموزان از نظر سنی و موقعیت اجتماعی، در دوران طلایی یادگیری هستند.
وی، توجه به ارائه مهارت های بومی به دانش آموزان بر اساس موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی مناطق مختلف کشور و جلوگیری از مهاجرت بی رویه را از جمله اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: ایجاد زمینه برای افزایش سطح درآمد خانواده ها به ویژه جوانان جویای کار، کمک به کاهش معضلات اجتماعی در سطح جامعه و افزایش امید به زندگی و بهداشت روانی جامعه از دیگر اهداف این طرح است.
فولادیان، یادگیری و کسب مهارت ها در داخل مدرسه از سوی مربیان دستگاهها، ارائه خدمات توسط مراکز مجری از جمله فنی حرفه ای، جهاد کشاورزی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، در محل مراکز و کسب مهارت در آموزشگاههای آزاد و ارائه گواهی به واحد آموزشی را شیوه های اجرای این طرح اعلام کرد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان، مشارکت دستگاه های متولی آموزش و دریافت مشارکت مالی اولیاء در اجرای این طرح را خواستار شد و گفت: همراهی بخش صنعت و کشاورزی در مطالعات آمایش سرزمین در شناسایی نوع مهارت و مساعدت مالی برای اجرای طرح در مناطق محروم و روستایی از انتظارات است.
فولادیان، با مقایسه نسبت وضعیت اشتغال در شاخه نظری و فنی و حرفه ای استان سمنان مطابق با آخرین سرشماری، گفت: درشاخه فنی و حرفه ای و کار دانش، حدود ۷۰ درصد دانش آموختگان جذب بازار کار و ۳۰ درصد بیکار هستند، ولی نسبت بیکاری در دانش آموختگان شاخه نظری حدود ۶۶ درصد در دوره کارشناسی، ۲۷ درصد در فوق دیپلم و بقیه در مقطع کارشناسی ارشد است.
در این نشست محمدرضا خباز استاندار سمنان، محمدرضا جهان مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان و اعضای این شورا حضور داشتند.
استان سمنان ۱۲۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی دارد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان