طرح ملی شهاب دنبال پرورش استعدادهای برتر است

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: طرح ملی شهاب دنبال پرورش استعدادهای برتر است و از این‌رو، اهمیت خاصی دارد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی وروابط عمومی آموزش و پرورش استان سمنان به نقل از شهرستان سمنان، غفار محمدی در دوره آموزشی مجریان طرح ملی شهاب در شهرستان سمنان که با حضور معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان، مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمنان، شماری از فرهنگیان و آموزگاران دوره ابتدایی و کارشناسان آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: اقدامات موردنیاز در سطح مدرسه بر اساس فراوانی استعدادهای شناسایی شده است که شامل تشکیل کلاس‌های فوق‌برنامه و دعوت از صاحب‌نظران، فعالیت‌های برون مدرسه‌ای مانند ایجاد زمینه حضور دانش‌آموزان در بازدیدهای علمی، مسابقات و جشنواره‌ها، معرفی مراکز فعال، تهیه جزوات آموزشی و آموزش و توجیه خانواده‌ها و… است.

محمدی ادامه داد: می‌توان نخبگی را فرایند و زنجیره‌ای به‌هم‌پیوسته دانست که نقطه آغاز آن، استعداد برتر است؛ در صورتی که افراد صاحب استعدادهای برتر، به کسب خبرگی و تخصص در زمینه تخصصی مرتبط با استعداد خویش بپردازند، دومین حلقه از این فرایند نیز پیموده می‌شود.

وی تصریح کرد: در این مرحله نیز این افراد به مرور، در صورت کسب توان تخصصی کافی و جایگاه اجتماعی در جامعه تخصصی مرتبط، دارای قدرت تأثیرگذاری می‌شوند و توانایی تحول‌آفرینی در آینده جامعه را به دست می‌آورند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان بیان کرد: بررسی وضع و شرح حال شخصیت‌های برجسته و نخبگان جوامع انسانی که تأثیرات شگرفی بر اجتماع خود داشته‌اند، مؤید این نکته است که بسیاری از این افراد، در چنین مسیری قرار داشته‌اند؛ افرادی دارای استعداد بالا در یک یا چند زمینه که به مرور، بر خبرگی و کارآزمودگی خود در آن حوزه افزوده‌اند تا به سطح تأثیرگذاری رسیده‌اند.

محمدی بیان کرد: هم‌چنین تطبیق مسیر نخبگی بر دوره‌های سنی زندگی انسان نیز بیان‌گر آن است که مهم‌ترین مؤلفه این چرخه در دوران خردسالی تا جوانی، برخورداری از استعداد برتر نسبت به دیگر هم‌سالان است.وی تصریح کرد: کودکان بااستعداد، نقطه آغاز مسیری هستند که در صورت پیموده شدن موفقیت‌آمیز، به نخبگی می‌انجامد و از این‌رو می‌توان دانش‌آموزان بااستعداد را نخبه بالقوه آینده دانست. معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: با توجه به این، برنامه «شناسایی و هدایت استعدادهای برتر» (برنامه ملی شهاب)، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مشترک وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی نخبگان است که با هدف تحقق این مهم و هموار کردن مسیر نخبگی اجرا می‌شود.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان