عید فطر ۹۹، زمان فروش سایپا و ایران خودرو

به گزارش راهبرد معاصر، ثبت نام خودرو برای فروش فوق العاده دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا در راه است و زمان ثبت نام ایران خودرو و سایپا از عید فطر ۹۹ یعنی یکشنبه ۴ اردیبهشت ۹۹ به مدت ۱۰ روز پیش ثبت نام و یک هفته ثبت نام اصلی خواهد بود و فرصت کافی برای ثبت نام همه افراد وجود دارد و در صورت ثبت نام بیش از ظرفیت بر اساس قرعه کشی و با حضور نمایندگان نظارتی افراد واجد شرایط انتخاب و از طریق سایت ایران خودر و سایپا معرفی می شوند. در این فروش فوق العاده ایران خودرو تعداد ۴ محصول خود را به تعداد ۱۵ هزار ماشین و سایپا ۷ محصول خود را به تعداد ۱۰ هزار ماشین عرضه می کنند که در نهایت ۲۵ هزار دستگاه خودرو پیش فروش و پس از نهایی شدن ثبت نام طی ۳ ماه تحویل خواهد شد (البته پیش بینی ها بر طولانی تر شدن این زمان حکایت دارد).

به گفته سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت، در این دوره از فروش‌های خودروسازان، شروط محکمی برای ثبت‌نام کنندگان در نظر گرفته شده که بر اساس آن، ثبت‌نام کنندگان علاوه بر شرایط اختصاصی، نباید ظرف ۳۶ ماه گذشته هیچگونه خودرویی خریداری کرده و پلاک فعال به نام خود داشته باشند.

این فروش فوق العاده سایپا و ایران خودرو پس از آن کلید خورد که با افزایش تقاضای غیر مصرفی توسط دلالان و برخی سودجویان در ارتباط با نمایندگی های فروش، خودروها احتکار شدند و با قیمت های بالا در بازار آزاد فروخته شدند. لذا تعزیرات و دادستانی وارد ماجرا شد و ضمن دستگیری برخی محتکران و حکم اعدام سلطان خودرو که ۶۷۰۰ خودرو را پیش خرید کرده بود، شورای رقابت را مکلف به قیمت گذاری در بازار خودرو کردند که به شکستن یکباره قیمت ها در بازار آزاد منجر شد و قیمت پراید سایپا که تا ۹۰ میلیون تومان رشد کرده بود به حدود ۶۰ میلیون تومان فعلا کاهش یافته است و پیش بینی می شود کاهش قیمت بیشتری نیز داشته باشد. در ادامه قیمت های جدید خودرو مصوب شورای رقابت می آید.

در این دور ثبت نام این گونه نیست که با اتمام ظرفیت سایت بسته شود بلکه همه افراد ثبت نام می شوند و پس از پالایش در صورت بیشتر بودن متقاضیان که به احتمال ریاد این گونه است، میان آنها قرعه کشی خواهد شد.

بر این اساس دواطلبان از هم اکنون نسبت به ثبت نام در سایت امتا اقدام کنند و نیمی از قیمت خودروی مورد نظرشان را آماده داشته باشند تا در روز ثبت نام به حساب سایپا یا ایران خودرو واریز کنند.

شرایط ثبت نام خودرو

در طرح فروش فوق العاده خودرو در عید فطر ۹۹ برای جلوگیری از ورود مجدد دلالان به این بازار و ثبت نام مصرف کننده واقعی چند شرط قرار داده شده است که همه داوطلبان باید رعایت کنند.

۱- ثبت نام خودرو تنها با کد ملی هر فرد ممکن است و افراد با کد ملی دیگران امکان ثبت نام ندارند.

۲- شرط سنی ثبت نام خودرو/ افراد باید بالای ۱۸ سال تمان داشته باشند.

۳- فرد متقاضی باید دارای گواهینامه باشد.

۴- فرد متقاضی طی ۳ سال گذشته ثبت نام و خرید خودرو نداشته باشد.

۵- پس از ثبت نام و دریافت خودرو به مدت یکسال امکان فروش آن وجود ندارد و سند در رهن بانک خواهد بود.

۶- برای ثبت نام فرد باید با شماره حساب با نام خودش اقدام کند.

۷- واریز ۵۰ درصد مبلغ خودرو هنگام ثبت نام و ۵۰ درصد باقیمانده ظرف ۳ دو روز بعد از اعلام نتایج.

۸- فرد پلاک فعال نداشته باشد (در حال حاضر پلاکی فعال روی خودرو به نامشان نباشد).