قدیمی‌ترین آب‌انبار صفوی سمنان مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: قدیمی‌ترین آب‌انبار صفوی سمنان در محله تاریخی زاوقان این شهرستان مرمت می شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، محمد جهانشاهی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آب‌انبار تاریخی سمنان متعلق به دوران صفویه است و یکی از بناهای تاریخی این شهرستان که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه این بنا باگذشت زمان و دخالت انسانی آسیب‌دیده و در حال تخریب است افزود: عملیات مرمت دیواره‌های این بنای تاریخی و احیای آن اجرایی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه احیای ابنیه تاریخی یکی از مهم‌ترین رویکردهای این سازمان برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است تصریح کرد: بناهای تاریخی هویت مردم این منطقه است و باید احیا شوند.

وی با بیان اینکه ترکیدگی لوله‌های آب شهری و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب فاضلاب شهری در این منطقه سبب وارد شدن آسیب جدی به پوشش و دیواره مخزن این آب‌انبار شده است یادآور شد: این مسئله خطرات جدی برای اهالی ساکن در این منطقه نیز به همراه دارد که با عقد قرارداد برای مرمت اضطراری این بنا اقدامات لازم در حال انجام است.

جهانشاهی با تأکید بر لزوم توجه ویژه متولیان این بنای تاریخی برای اصلاح و مرمت آن خاطرنشان کرد: احیای این بنای تاریخی و اثر ملی از بروز آسیب‌های جدی در آینده نیز جلوگیری می‌کند.

به گزارش تسنیم، آب‌انبار صفوی واقع در محله زاوقان یکی از مناطق تاریخی سمنان است که در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.